llegada (aankomst)

23 augustus 2010 - Buenos Aires, Argentinië

Hola iedereen :)

Zoals jullie weten verblijf ik van augustus 2010 tot juli 2011 in General Roca, Argentinië.

General Roca ligt eigenlijk in de woestijn dus het is hier heel droog, al het gras is geel (het is natuurlijk winter dus het wordt wel groener) Ook al is het nu winter, het is toch 15 graden maar wel koude wind.

Ik verblijf in een gastfamilie met een mama Graciela, papa Carlos, zus Laureana van 16, zus Agustina van 22 en 2 kleine witte hondjes Fiona en Venito. Mijn gastbroer Juan Esteban is getrouwd met Sophia en woont niet meer thuis.

Bedankt voor de lieve sms'jes, mailtjes, kaartjes, cadeautjes, om nog eens binnen te springen, etc en om aanwezig te zijn op mijn afscheidsfeestje, ik vond het heel leuk!

De laatste dag thuis (18aug) heb ik mijn valiesje (20kg) gemaakt en ben ik natuurlijk weer veel te laat in mijn bed gekropen omdat ik mog vanalles moest doen. Om 4u in de nacht zijn mijn mama, papa en ik naar Zaventem vertrokken. Nadat ik daar heb staan bleiten bij mijn ouders ben ik om 8u met 6 andere Afs'ers op het vliegtuig naar Madrid gestapt en van Madrid naar Buenos Aires. Toen we om 20u (lokale tijd) aankwamen in de luchthaven waren er al heel veel jongeren van andere landen aan het wachten en werden we verdeeld in 3 groepen. Iedere groep werd naar een andere 'kampplaats' gebracht. Toen we in het kamp aankwamen, was het 22u en kregen we nog eten... aspergesoep en gehaktbrood met puree, een beetje belgisch. De volgende dag kwamen er nog andere studenten, er waren belgen, veel te veel duitsers, oostenrijkers, zwitsers, amerikanen, canadezen, noren, denen, italianen, in het totaal 160. In het kamp zelf hebben we spelletjes gedaan over cultuur, veel geluisterd over hoe Argentinië en de argentijnen in elkaar zitten (alles in engels), talentenshow gedaan (ik en nog een ander belgisch meisje met 4gekke duitsers hebben 'dos cervezas' gezongen en gedanst ;),.... en we hebben nog veel italiaans gegeten nl: pizza, pasta en lasagna. In Beunos Aires zelf zijn ze niet geweest, dit gaan we doen op het einde van ons jaar.

Dan 22aug om 5u30 moesten we uit ons bed en later zijn we vertrokken naar een vliegveld (waar ik 2 empanadas con pollo heb gegeten, heel lekker) voor een vlucht naar Neuquen. Bij aankomst in Nequen stonden al onze gastfamilies met grote plakaten op oms te wachten, voor mij hadden ze een belgische vlag gemaakt met 'bienvenida cathérine', hel lief. Iedereen was heel blij en we gaven meteen knuffels en kussen, heel grappig eigenlijk. Toen zijn we met een paar gastfamilies uit general roca in een groot shoppingcenter Mc Donalds gaan eten :d (mmh mijn gastmama heeft me juist een superdikke en superlekkere mandarijn gebracht) In de namiddag heb ik dan nog even moeten wenen en 's avonds was het heel gezellig, mijn gastbroer en Sophia waren gekomen en met heel de familie samen hebben we maté gedronken en mijn boek dat ik had gemaakt over België 'gelezen'. Ik was zo moe dat ik om 20u in bed ben gekropen.

Vandaag was ik vroeg wakker, heb ik een douche gepakt en ben samen met mijn zussen de stad gaan verkennen. We zijn langs de bib gewandeld, de cinema, 2 culturele centrums, winkels, het schooltje waar mijn jongste zus engels volgt,... Het is heel handig dat ze engels kan, zo vertelt ze wat welk gebouw is, waar je lekkere koffie kan drinken en ook gewoon communiceren kunnen we in het engels. Natuurlijk probeer ik ook spaans te praten, ik ken al wat nieuwe woordjes, mijn andere zus en mijn gastmama spreken alleen spaans dus.. Nu is iedereen thuis, ook het vriendje van Agustina is hier en 3 vriendinnen van Laureana.

Morgen (dinsdag 24aug) ga ik voor het eerst naar school. Ik ben de enige uitwisselingsstudent dit jaar in deze school en iedereen verwacht mij. Ik ga naar dezelfde school als Laureana en het is een public school dus geen uniform. Ik ben benieuwd :)

Nog enkele dingen:

* iedereen heeft hier een bijnaam, meestal een afkorting van je eigen naam dus ik ben Cathi :)

* er is 5 uur tijdsverschil tussen België en Argentinië (hier is het 5u vroeger)

* dit toetsenbord is vreselijk vervelend, met heel veel extra tekens waardoor de letters ergens anders staan.

* enkele dingen die me zijn opgevallen in de straten. Hier lopen overal honden rond die van niemand zijn. Sommige wegen zijn zonder asfalt, gewoon met keien. Er staan geen lijnen of zebrapaden op de wegen, zelfs geen verkeersborden denk ik. Vanvoor aan hun huis heeft iedereen een ijzeren mand op een stok voor hun afval...

Zo, dat was het voor vandaag, nu ga ik misschien mijn bagage eens in de kast steken.

Muchas Besos :)

xxxxxxx

Cathérine

1. nadine:
    23 augustus 2010
    Leuk verhaal ! En dat van die afvalmanden, kende ik niet :)
    Hopelijk volgen er snel enkele foto's !
  2. Bianca:
    Cathérinee !!
    Oeeeh, spannend, vandaag je eerste schooldag!
    Wss gaat gy zo de enige blonde zijn :D
    haha, da gaat leuk zijn! Go blondie :p
    Toen ik voor het eerst naar een japanse school ging, was da echt grappig! Ik weet da nog zo goed, heeel de school stond gwn rond mijn bank :D
    En die vroegen echt vanalles..
    En je gastfamilie ziet er echt wel leuk uit! Hoe lief is da dat die daar met zo'n vlag stonden te zwaaien :D
    Ben blij om te lezen dat je goed bent opgevangen en geniet van je eerste schooldag Cathiiii <3

Biancaaa.Xx
  3. Laura:
    Hola mi amable Cathi !
    Verder dan dit zinneke geraak ik nog niet, maar hopelijk kan ik na n paar maanden een heel Spaans bericht naar u sturen! =D)
    Uw gastgezin klinkt supergezellig! En hoe lief dat uw mama een mandarinneke kwam brengen =P Dat heeft ons Cathérine graag he! Ik hoop dat uw eerste schooldag vandaag een beetje meegevallen is! Maar ik kan me wel al voorstellen hoe dat verloopt: veel aandacht van de Argentijnen, veel vragen die op u afkomen en een vriendelijk ontvangst! Ben blij dat ge veilig en wel zijt aangekomen en zo te horen hebt ge het daar al goed naar uw zin! Ik moest ook weer tranen terwijl ik uw berichtje op uw blog las, gewoon omdat ik zo blij ben dat ik iets van u hoor! TE QUIERO CATHERINE! <3
    (PS: ik heb u nog een patat vn een mail op hotmail gestuurd!)

mucho amor, te extraño!!!!
    Xxx Laura
  4. IJJS:
    Hey Cathérine,

ook even een echt Westvlams berichtje : nie te vele et'n ee, da je nie te vele verdikt ! Anders gaan we u volgend jaar niet meer herkennen, als wij met ons Belgisch vlaggetje staan te zwaaien in Zaventem... Ik neem dit weekend eens mijn wereldbol mee naar meme, om te tonen hoe ver Argentinië eigenlijk wel is, Jinte vindt het alvast indrukwekkend ! Je weet wat we Laurent vroeger geleerd hebben ivm honden : als je bang bent, moet je ze recht in de ogen kijken, zo'n beetje boos - wel opletten dat je niet tegen een plakkaat loopt !

Veel plezier op school (hopelijk moet je niet té vroeg opstaan ???), en natuurlijk ook met alle andere dingen die je daar 'uitspookt' !!!

Groetjes,

IJJS en de rest van de Zerkegemse familie
  5. peter Germain:
    25 augustus 2010
    Hallo Cathèrine

We zijn blij dat je een goeie reis had, dat je een vriendelijke familie hebt in Argentinië, en dat je al naar school mag! Hoe was het trouwens op school? Versta je er iets van, of moet je alles maar proberen te raden?
    Voor het ogenblik is het hier weeral eens aan het regenen, het gras is hier lekker groen!
    Jinte en Jotte waren vandaag bij ons, en ook Caitlin was van de partij, het was dus een heel drukke dag.
    Allé zeg, we zullen met belangstelling je verdere reisblog opvolgen.
    Dikke zoen en veel groetjes
    van je peetje en je tante en memeetje uit het mooi Zerkegem!
  6. Kinou Vaes:
    25 augustus 2010
    Cath'tjee!
    Doet me zo een plezier dat je goed bent aangekomen. En ik vind het vreselijk dat ik niet naar je afscheidsfeestje ben kunnen komen =( im so sorry!

Anywayy..
    Ik hoop dat je het er snel wat gewoon kan worden en je er binnekort al helemaal thuis voelt!

Dikke dikke kus vanuit het kut-Belgie!
    <33
  7. Julie:
    26 augustus 2010
    Ik mis uuu! :(
    En kben jaloers! :D IK WIL OOK!!!!

8. Marjolijn:
    28 augustus 2010
    Helaaa! :)
    Cathi, wat een leuke grappige bijnaam :D
    Het doet me heel veel deugd je blog te lezen :)
    Ben opgelucht dat alles zo goed meevalt daar!
    Khoop dat je eerste schooldag ook meeviel, want dat lijkt me nogal hectisch. Zo veel aandacht voor onze blondie! ;)
    Geniet er maar van !
    P.S : Fien en Hannah zijn ondertussen ook vertrokken!
    heel veel liefs, xxxx
  9. Bianca:
    9 september 2010
    Cathiii !
    Alles goed daar?
    Ik ben nu in Leuven voor mijn voorbereidingscursus chemie.. BLEH! :D Daar in Argentinië is het wss veel leuker! ;p
    Mis je!
    Dikke kus, Biianca.Xx
  10. Lynthe catherine en Bianca:
    12 september 2010
    Heyy Cathérinekee!!
    Alles goed daar? zo te lezen wel eh!! We missen je hier heel fel! Zet nog eens wat nieuws op je blog joh!
    Zijn het schoon jonges daar ja??
    xx