Casamiento (huwelijk)

22 november 2010 - General Roca, Argentinië

Hola :)

Nu is het toch alweer lang geleden dat ik een berichtje op blog heb achtergelaten.

Zaterdag 13 november is mijn Argentijnse broer Juan getrouwd met zijn Georgiaans vriendin Sofia! De woensdag ervoor kwamen de oma, tante en neef aan in Roca van Bs As (met heel comfortabele bussen). Donderdag hadden we geen school (weeral niet, omdat het klassenraden waren) en.... Vrijdag kwamen de oma, tante en nicht van de papa's kant aan van Bs As. Toen ik vrijdagmiddag thuiskwam van school had ik 3min om me om te kleden om zo dan met te veel in de auto naar de gemeente te gaan, voor de burgelijke trouw. Daarna is iedereen empanadas komen eten in ons huisje. In de namiddag waren mijn tante, neef, Agus en ik naar het centrum voor nog wat zaken en heb ik eindelijk mijn kleedje voor het trouwfeest kunnen afhalen bij mijn vriendin die dat gemaakt heeft. 's avonds ben ik met mijn oudste zus en mijn nicht gaan slapen in het huis van mijn broer omdat we met teveel waren om allemaal in ons huis te slapen.

Zaterdag, de dag, waar we al heel lang op aan het wachten waren en waarvoor we al heel veel hadden moeten voorbereiden (je weet wel, zo een 100 keer naar het centrum voor een kleedje en dan schoenen en dan juwelen en ... en ge vindt da nie allemaal in één keer eh). Lekker uitgeslapen tot 13u en dan naar huis. Middag eten (niet te veel voor de verandering want ik wou geen pensafdruk in mijn kleed en ik had plaats nodig voor het eten van de trouw). Nagels lakken. Naar de kapper. Wassen. Schminken. Kleedje, juwelen, schoenen. En om 22u met 3 taxi's naar het feest.

Eerst was er de receptie met drankjes en hapjes. Na een halfuur kwamen dan de pasgetrouwden aan om zo meteen de ceremonie, buiten in een mooie tuin met fonteintjes, bij te wonen. Daarna het feestmaal, dat is trouwens niet zo overdreven als bij ons en ook niet zo veel dat ge ontploft. Voorgerecht: groentjes en verschillende soorten hesp op een stokje. Hoofdgerecht: asado. Dessert: ijs met fruitsla. Allemaal heel lekker!

Even ter informatie: Sofia en haar ouders wonen sinds een 10tal jaar in Argentinië dus praten vloeiend spaans. Zij en haar papa werken in een school/universiteit Insa voor dans, muziek,... en in die school werken nog heel veel mensen van Georgië, Armenië, Rusland,... Sofia is lerares flamenco en haar papa speelt viool. Op het trouwfeest waren er dus meer buitenlanders dan Argentijnen. En die hebben de gewoonte van heel de tijd te klinken en speeches te geven.

Na het eten hebben de papa van Sofia en medemuzikanten een paar muziekstukken gespeeld (3 violen en een cello). Eén stuk was een tango en toen hebben een man en vrouw tango gedanst, heel heel mooi. Daarna hebben Sofia en haar mededanseresen flamenco gedanst, super mooi. Met de typische kleding en zonder muziek, gewoon het publiek dat ritmisch in de handen klapt en al die Georgianen die heel de tijd HUPA roepen.  Daarna waren er 2 tradities van Argentijnse trouwfeesten. Op een aantal foto's zie je dat ik een oranje bandje rond mijn been heb. Wel, het zit zo; de kersverse echtgenote heeft een 15tal van die bandjes rond haar dijbeen. De echtgenoot haalt één bandje eraf met zijn handen of zijn mond of hoe dan ook en roept de naam van een man/vriend. Dan roept de echtgenote een naam van een vrouw/vriendin, meestal zijn het singles, soms ook een koppel. De man moet dan het bandje bij de vrouw aandoen, ongeveer in het midden van haar dij, met de bijhorende muziek natuurlijk. Dus zo moest een kerel, die ballerina is denk ik (want daarna hebben we nog samen gedanst, zo met pasjes, en die kon da heel goed), dat bandje bij mij om mijn been doen. Daarna was er nog een andere traditie; net voor het gooien van de bloemen (Sofie had die heel ver naar achter gegooid zodat die op de grond waren gevallen) had ze een glazen potje waar allemaal lintjes uithingen. Alle jonge vrouwen moetsen een lintje vastnemen en op 1, 2, 3 trekken en degene die er een hangertje van de ring aan had hangen, is de volgende die gaat trouwen. Toen was er nog de taart, met een soort van minivuurwerkjes, en champagne en dan begint iedereen elkaar te feliciteren (niet allleen de familie en de getrouwden, ook mensen die ge niet kent). Voor de taart te eten was het een beetje uit de hand gelopen want toen we de taart kregen was de muziek terug aan en de lichten uit dus we waren aan het dansen, maar ik heb mijn stuk opgegeten in de donker (heel lekker, met chocolade en dulce de leche) Daarna en tussendoor hebben we nog allemaal(!) gedanst. Veel spaanse muziek. En nog iets wat wel typisch is hier, is er een soort van carnavalfeest van te maken want op een bepaald moment worden er dan maskers, gekke hoeden, schuimspuiters,.. uitgedeeld en is het gelijk carnaval. Om 6uur in de ochtend zijn we dan uiteindelijk naar huis gegaan om lekker te slapen tot 3u30 zondagnamiddag.

Het was een hele andere, interessante, leuke bruiloft met een mooie mix van culturen.

Vandaag ben ik 3 maand in General Roca. Het gaat eigenlijk wel snel, eind november is het einde van het schooljaar en begint de grote vakantie al! Ik kan het bijna niet geloven, dit jaar is iets waar ik al zo lang over aan het praten ben en nu zit al 1/4 erop. Zoals alle afs'ers mij zeiden, zou ik nu al spaans moeten kunnen en kunnen verstaan. Ennnnn ja da lukt wel.

De dagen beginnen warmer en warmer te worden en vandaag (we hadden trouwens weer geen school vandaag voor één of andere nieuwe feestdag) voelde ik een eerste zomergevoel en hebben we 's avonds ook buiten gegeten. Heel gezellig.

Ik ben ook officieel dik; ik heb 2 jeans mee uit België en daar geraak ik niet meer in, de knoop en het knoopsgat staan zo een 10cm van elkaar als ik ze probeer te sluiten.

Ik ga wat vaker iets op mijn blog te zetten.

Veel liefs uit Argentinië

xxxxxxxxx

1. Marjolijn:
    23 november 2010
    Geweldig om te lezen , en waarschijnlijk nog beter om het allemaal mee te maken!
    Fijn om te horen dat je daar goed zit!
    Misschien wat meer gaan dansen ? ;) hihi!
    Nene, Geniet er maar van blondiee!
    Het jaar zal idd snel gaan , mr ik kijk toch al uit naar je trgkomst! En wat ?! Nu al vakantie, bij ons begint blok binne paar weken en dan examens , met als resultaat 1 weekje vakantie .. :) Wat een ander leven, amai! Geniet er dus maar van!
    heeeeeel veeel liefs xx Marjo
  2. Laura:
    Hola chica!

Heb de foto's van de trouw gezien op uw zus haar fb! Zag er een hele leuke en gekke trouw uit! Enja ik had al opgemerkt dat ge toch een heel klein beetje zijt bijgekomen :D Honger lijden doet ge daar precies niet he :p En hoe fijn dat ge bijna vakantie hebt! Wij beginnen idd bijna aan de blok, BAH! En dan hebben we gewoon 3 WEKEN vakantie! Echt kut! Maar ik zal aan u denken als ik fijn aan het leren ben, dan ligt gij wss te zonnebaden en veel leukere dingen te doen als ons! :D Ik vond da ook grappig om te lezen dat ge niet te veel gegeten had om toch wa plaats te laten voor het eten van de bruiloft en om geen pensafdruk in uw kleed te krijgen haha, ik zie het u zo zeggen! :D Amuseer u nog maar want de tijd vliegt! (Wat ik wel leuk vind want dan zijt ge sneller terug!!!) Nog heel veel plezier daar en binnenkort zullen we nog eens skypen!

Muchos besos,xxxxxxxxxxx
    Laura
  3. Annelou:
    Hola!

Wow, het lijkt me echt leuk die trouw! Ik wil da ook echt eens graag meemaken. Je hebt daar precies ook echt al veel nieuwe dingen ervaren.. Wat is eigenlijk dulce de leche, want dat heb je nu al zo vaak gezegd, maar ik zou niet weten wat het is (ja, natuurlijk iets met melk of room ofzo..)
    Wat leuk dat ja al bijna vakantie hebt! Bij ons is het inderdaad wat anders.. Binnenkort blok. Laten we op zijn minst maar zeggen dat ik nor niet zo goed voorbereid ben. We hebben een paar weken geleden proefexamens gehad en die waren echt niet goed. Nu ben ik maar eens in gang geschoten. ;)
    Oh, binnenkort is het ook kerstmis! Dat zal wel een beetje vreemd zijn voor jou, kerstmis in de zomer.. Lijkt me echt vreemd. Maar zal ook wel leuk zijn!

Haha over die jeans, dat zag ik al een beetje op de foto's ;) Misschien een beetje minder dulce de leche? :p Haha, het kan er nog mee door hoor!

Veel plezier nog chica!
    xx <3
  4. Nicky en co:
    Hei Catherinetje,
    Fijn nog eens iets te lezen, zeker als het zo'n leuke verhalen zijn... Ik zal het zeker ook aan mamy laten lezen ;-)
    Stuur je ons anders ook eens een berichtje op mijn mail-adres ?
    Anders moet ik wel zeggen dat ik dat wel tof vind dat je officieel durft zeggen dat je dik bent, ik zou dat niet durven (HAHAHA).
    dikke kus van ons allen,
    Nicky
  5. Merel Laethem:
    Hallo,

Binnenkort gaat het derde seizoen van All You Need is Love van start. Mathias Coppens reist straks de wereld af om mensen die elkaar graag zien maar niet of nauwelijks bij elkaar kunnen zijn, weer samen te brengen.
    Heb je een ver buitenlands lief dat je maar zelden ziet of is je geliefde naar het buitenland vertrokken en mis je hem of haar verschrikkelijk? Wil je doodgraag met je familie in het buitenland herenigd worden of wil je een bijzondere vriendschap met iemand ver weg terug aanhalen, surf dan naar vtm.be en schrijf je in. En misschien staat Mathias Coppens straks wel bij u voor de deur.

Als je iemand kent die wij zouden kunnen helpen, schrijf je dan in op:

Of mail naar [email protected]
    Of bel naar 0478/58.50.05

Je vindt een hele hoop fragmenten uit de vorige reeks op:

6. IJJS:
    23 november 2010
    Waw, officieel dik, wie had dat ooit gedacht ! Leuke feestjes zijn het daar... Maar wij hebben ons dit weekend ook goed geamuseerd, op de verjaardagsfuif van tante Mariette en nonkel Maurits, in zo'n chique restaurant. Op een bepaald moment liepen Laurent en uwe liefste peter hand in hand door de gang... ze waren schooltje aan het spelen, Jinte was de juffrouw en zij de kindjes... Kleine Jotte houdt het voorlopig nog bij rondkruipen (overal op, onder en door), maar ze staat ook al heel stevig op haar korte beentjes, trekt zich graag recht (bv aan steve zijn broek), en wil vooral niet teveel in haar park zitten ! Ze is ook al wat verzwaard, maar niet zo spectulair als jij... We zullen binnenkort de foto's op de site eens vernieuwen, we geven je nog wel een seintje !! Geniet alvast van een mega-lange vakantie !

Uitgeregende groetjes uit het nog altijd mooie Zerkegem,
    IJJS
  7. AGNES VANDENKERCKHOVE:
    18 december 2010
    Tof dat we kunnen lezen wat je allemaal meemaakt en ervaart. Het is inderdaad een andere cultuur maar o zo interessant. Geniet er maar volop van want het jaar zal heel snel voorbij zijn. Hou je nog een dagboek bij ? leuk voor later om na te lezen. Met ons alles ok, hier op tv. maken ze terug reclame van Oxfam om een geit of een fietsje aan iemand cado te doen ... goed hé. Hier liggen de straten af twee dagen vol sneeuw en raden ze de mensen aan thuis te blijven als je echt niet buiten moet omdat er niet overal zout kan gestrooid worden of sneeuw geruimd. Dat kan jij je zeker moeilijk voorstellen ginder hé :grappig! Hou je terug mager en gezond zoals ze in Antwerpen zeggen... Dikke kus van onze twee.
  8. Elke:
    20 december 2010
    Hey Catherine

Leuk om al die toffe verhalen te lezen van jou! Je hebt het daar super naar je zin precies.
    We hebben de foto's van het huwelijk onlangs eens aan My getoond, ze vond het superleuk en als het lukt laat ik haar eens een berichtje schrijven.
    Hier is het ondertussen super koud en ligt er voor de tweede keer een serieuze laag sneeuw! Dus geniet maar van de warmte en de zon daar...
    En die kilo's moet je je niet aantrekken :-) dat gaat er terug af.
    Ga je nu al veel plezier wensen met de feestdagen en een super eindejaar! Wat wel geen probleem zal zijn als we je verhalen lezen :-).
    Vele groetjes!
    Elke xxx
  9. Paul:
    23 december 2010
    Dag Catherine,

warme groeten uit het winterse Zomergem.
    Geniet met volle teugen van je leuk avontuur.

Prettige feestdagen
    Paul,Carine en Elise