La escuela (de school)

12 september 2010 - General Roca, Argentinië

Hola

de eerste dag dat ik naar school ben gegaan is ondertussen al 3 weken geleden :)

Eerst zal ik wat algemene info geven. De school is van 7.30u tot 12.30u dus in de namiddag kan ik een siësta slapen (wat ik 2of3 keer per week doe). Iedere dinsdag en donderdag van 17u tot 18u heb ik volleybal. Ik ga 's morgens samen met mijn zus met de auto naar school en 's middags te voet terug naar huis (2km). Ik zit in het vierde jaar en volgend jaar in het vijfde (er zijn hier maar 5 jaren, dus vanaf maart in het laatste jaar). Er zijn 3 richtingen: biologie, business en pedagogie. Mijn jongste zus zit in biologie, ik in pedagogie. De lessen in mijn richting zijn: fysica, wiskunde, biologie, aardrijkskunde, frans, 2 soorten geschiedenis, sociologie, chemie, literatuur en communicatie. Voor mij zijn de lessen soms een beetje saai omdat ik er niet veel van begrijp maar ik denk dat de lessen in een private school nog saaier zijn omdat dat heel streng is. De school hier is een wereld van verschil dan in België. Tijdens de les lopen de leerlingen heel de tijd door de klas, eten, drinken, sms'en en praten is allemaal toegestaan. Het is ook heel lawaaierig want Argentijnen luisteren niet naar elkaar dus roepen ze allemaal tergelijkertijd. Lesgeven is voor veel leerkrachten ook niet hun beste kant, die geven 1oefening met 5 zinnekes en dat is het dan voor heel de les. Leerkrachten zijn ook vaak afwezig. Er is ook een kiosco op school waar je snoep en koeken etc kunt kopen. Daar kunt ge ook kopies laten maken, de leerlingen hebben hier geen boeken, het deel dat ze nodig hebben kopiëren ze uit het boek van de leerkracht. Ergens is het hier wel strenger als bij ons; voor ieder vak moeten ze in het totaal een  7 hebben anders blijven ze zitten. Je mag ook maar 25 keer afwezig zijn anders moet je ook blijven zitten. Er zitten in mijn klas dan ook wat 18 en 17 jarige.

Iedereen van AFS zei dat de eerste dag iedereen op u afvliegt om vanalles te vragen. Dat was bij niet het geval, iedereen staart wel heel fel (ook nu nog na 3 weken) ik ben dan ook de enige blonde. In mijn klas werd ik meteen opgevangen door Ailin, het enigste meisje wat engels spreekt in mijn klas. Met haar kan ik wel goed opschieten. Het probleem is dat de rest van de klas en Ailin elkaar niet kunnen uitstaan. Dus ik zit daar nu tussenin. De eerste week was ik op school alleen bij haar en nog 2andere. Vorige week ben ik dan naar de andere toe gegaan om een typisch kaartspel te spelen en toen begonnen ze wel vragen te stellen over België enz. Ik moet ook niks doen voor school maar heb wel al testen meegemaakt, voor frans bijv over de familie, zoals in het 6de studiejaar bij ons (10/10).

Ohja 's morgens moet eerst iedereen samenkomen in de sportzaal om de Argentijnse vlag te heisen.

xxxxxxxxxxx

Cathérine

1. nadine:
    12 september 2010
    en hoe staat het intussen met je spaans ? heb je spaanse les of zo ?
    groetjes
    nadine
  2. senne:
    13 september 2010
    Oh Cathérine,,
    echt leuk om uw verhalen hier te lezen! We kunnen het ons bijna niet inbeelden wat voor een verschil het daar is tov hier!
    Gisteren was onze eerste dansles zonder u :( auwie! Ik heb al serieus spierpijn vandaag! Ik wou da ik u kon zeggen welk liedje, ma ken de titel nie ma 't is heel bekend! en het zou echt iets voor u zijn blondie!!

Amuzeer u daar en tot een volgende!! xx
  3. Laura:
    13 september 2010
    Hola Cathi !
    Klinkt leuk, die Argentijnse lessen ! Iss idd heel wat anders dan het lyceum he ! Echt een wereld van verschil zoals je zei ! De richting pedagogie lijkt me wel interessant .. (tenminste als de leerkrachten goed les geven en als jij er wat van verstaat :D) Je wilde dat volgend jaar toch mss doen ? Nu heb je ongeveer een idee hoe die richting eruit ziet :) Hoe zit t ondertussen met je Spaans ? Ik begin er over exaxt 1 week aan ! Spannend ! Heb me EINDELIJK ingeschreven voor de richting Spaans - Frans .. Ik wil het toch proberen :) Als t niet lukt denk ik dat ik volgend jaar naar Hasselt kom en er begin aan een lerarenopleiding waarbij ik hopelijk vrijstellingen krijg voor Frans & Nederlands ! Maar goed, nu terug over jou :D Wel een vervelende situatie met dat meisje Ailin .. Maar als jij het goed kan vinden met de rest van de klas lukt dat mss ook voor Ailin ? Waarom mogen ze haar eig niet ? En wat cool dat ge aan volleybal doet ! :D Kan je er ook danslessen volgen ? Alvast nog heel veel plezier ! Vind het altijd heel leuk om je blog te lezen ! :)

Muchos besos,
    Laura

xxxxxxxxxxxxxxxxx ik mis je!!!
  4. Bianca:
    14 september 2010
    Ooooh, hoe cool, volleybal! +Das echt raar dat ze daar maar tot 12.30u school hebben... Da wil ik ook wel! En over da probleem tss de klas en da meisje.. Nja, da zal wel iets tss hen zijn en daar kan jy niks aan doen he. :) Btw, proficiat met je 10 op 10 ! :D haha!
    Hier in België is het alsmaar kouder nt worden :( Binnen 2 weken begint voor mij ook het nieuwe schooljaar.. Heb er eelijk gezegd niet zoveel zin in, maar ik zal m'n best doen cathii! Dus jij ook he <3 Amuseer je nog goed daar! Adios, babyy!!
    Biancaaa.Xx