Viaje a Salta, Jujuy y las cataratas de Iguazu

16 mei 2011 - General Roca, Argentinië

Hola gente :)

Ik ben gisterenavond teruggekomen van de afs reis naar het noorden (55afs'ers uit heel argentinië). We zijn namelijk Salta, Jujuy en De Watervallen van Iguazu gaan bezoeken! Aah ik had daar zo lang naar uitgekeken :) en ben superblij dat ik het gedaan heb. De reis is met andere afs'ers maar georganiseerd door een organisatie. Op hun site hebben ze een hele lijst met wat we iedere dag zouden doen. Die lijst heb ik dan vertaald (voor mijn liefste moederke van België eigenlijk) en aan de hand hiervan ga ik dus mijn reis reconstrueren hier op mijn blog. Hier onder staat de lijst en daartussen zal ik dan wat dingen schrijven in schuine letters.

_______________________________________________________________________________________________

Reis naar Salta, Jujuy en Iguazu

Mei 2011

Vertrek: zaterdag 7mei om 22u aan de stopplaats voor bussen van de stad Resistencia, Plataform Toerisme
Terugkomst: zaterdag 14 mei om ongeveer 18u

Aangezien Roca nogal ver van Resistencia is om met de bus te gaan ben ik met het vliegtuig gereisd. Vrijdagmiddag 6mei 2011, rond 14.30 hebben mijn mama en Lau mij naar het vliegveld in Neuquen gebracht. Dat ging de eerste keer alleen met het vliegtuig zijn, spannend, maar niet dus want uiteindelijk waren er ook nog 3 andere duitse meisjes van afs die op het vliegtuig zaten. Hup anderhalf uur tot Buenos Aires, hier wachten (langer dan verwacht want het vliegtuig had vertraging natuurlijk) en nog anderhalf uur tot Resistencia. Hier werden we dan opgehaald door iemand van afs en gingen we naar het huis van iemand anders voor te gaan slapen. Ze hadden pizza gekocht en we hebben zitten babbelen en gewacht tot 2u30 tot er nog 4 andere afs'ers toekwamen, weliswaar met de bus van nog veel verder in het zuiden dan ik ma da is 2dagen in de bus zitten dan. Dat waren 3duiste meisjes en een jongen van groenland. Resultaat: die jongen zat maar heel de tijd ipod te luisteren en die 6duitse meisjes praatten heel de tijd thuis. Ik viel dus half in slaap. Toen was het ongeveer 3 en hadden we het goede idee om uit te gaan. Dus iedereen douchen en hupekee naar de disco! Dansen dansen dansen. Rond 5u chipa gaan eten (zo bollekes brood met kaas in, superlekker en typisch van het  noorden) en met de bus naar huis. Om 8u lagen we dan uiteindelijk in bed.Dan om 10u belt Sara mij ineens (Sara is een meisje van België die in Resistencia woont dit jaar met afs dus we hadden eigenlijk eerst afgesproken dat ik bij haar ging slapen maja ge kent afs eh een heleboel zever dus ik mocht niet) om te vragen of ik mee ging naar Corrientes met de andere afs'ers die die ochtend waren toegekomen. Na wat gebel en gedoe en mij snel klaargemaakt te hebben ben ik dus in de taxi gesprongen en naar het huis gegaan waar al die anderen waren. Van hieruit zijn we allemaal samen naar Corrientes gegaan (de hoofdstad van Missiones, de provincie die er langs ligt) met de bus. Hier hebben we iets gegeten, heb ik heel de tijd lekker nederlands gepraat met Sara en zijn we nog naar het centrum gewandeld voor een ijsje te gaan eten. Het was heel mooi weer en had ook echt weer een zomergevoel, vooral omdat het hier heel groen is, veel palmbomen enzo en dat heb ik niet in Roca. Tegen de avond terug naar dat ene huis en hier kwamen we nog meer afs'ers aan. Om 22u heb ik dan afscheid genomen met Sara en zijn we vertrokken op reis. Dat is dus dag 1. Opstappen, eten op de bus en slapen (wat mij niet zo goed gelukt is want mijn nek doet daar pijn van en ik had het koud).

Rit Resistencia - Salta

DAG 1
Vertrek uit de stad Resistencia met bestemming naar de stad Salta ¡La Linda! (betekent dus de mooie) Misschien voor de kleuren van de bergen of voor de wijsheid van de inwoners van de verloren gemeentes: wie Salta bezoekt vergeet dat er een ander Argentinië bestaat. Het is in dat, coloniaal en modern, dat men de entertainment biedt. Het is 1887m gelegen boven het zeeniveau in de vallei van Lerma, aan de voet van de heuvel San Bernardo.
Eten op de bus.

DAG 2
Ontbijt in de bus. Ontspanning. Hotel MIRADOR DEL CERRO Hipolito Yrigoyen esq. Alvarado http://www.hotelmiradordelcerro.com
12.30 hs. Middag.
14.30 hs. City tour Salta. Niets meer belonend dan de hoofdstad van deze argentijnse provincie bezoeken die geschiedenis, traditie en architectuur bevat. We gaan verkennen:
Plaza 9 de Julio (plein 9 juli), Cabildo Museo Regional del Norte (Cabildo = een huisje tegenover het presidentenhuis in BS As en eerst wa da veel groter ma ik weet niet hoe de vertaling is, hier is het denk ik dat ze contracten komen tekenen ofzo iets) regionaal museum van het noorden), Catedral Basílica (kathedraal basiliek) (gebouwd in 1858, het interieur is construeerd 'el Panteón de las Glorias del Norte de la Republica' wat de funerarische urnes van Generaal Guemes bewaard), Mercado Artesanal Casa Histórica (historisch huis van artisanale markt) (één van de besten van het land), Convento de San Bernardo de las monjas carmelitas (klooster van San Bernard van de Karmeliet nonnen), casonas antiguas de calle Caseros (antieke huizen van de Huisgemaakte straat), Parque San Martín (park San Martin), Monumento a Guemes y museos (monument voor Guemes en museums). Bovendien is de stijging in de moderne ´Telesférico' naar de Heuvel San Bernard inbegrepen vanaf waar je een exelent zicht over heel de stad zou kunnen waarderen. Er is een restaurant/brasserie en plaatsen voor te bezoeken.
21.00 hs. Avondeten. Optioneel: Show in Peña Folklórica (Rock Folklore) (niet in prijs inbegrepen). De folkrolische muziek, zonder twijfel, is een van de principieele atributen van Salta. Deze provincia is gekend als het kinderbed van de folklore van noord argentinië en bezit een gevoed circuit van populaire artiesten. Men zou zich moeten aangemoedigd voelen om te zingen, muziek te bespelen of een Zamba dansen (tyische dans).

Rond 11u deden we pispauze en kregen we ontbijt op de bus en na zo een nacht op de bus voelt ge u keimottig en het enige wat ge wilt doen is douchen. Rond 12u kwamen we aan in het hotel in Salta. Hier sliep ik op de kamer met 2Finse meisjes. Douchen. Middageten. Ons hotel lag op de Plaza dus de belangrijkste gebouwen zoals de kerk en zo lagen hier rond allemaal. Daar zijn we langs gewandeld en kregen we uitleg bij van een gids. Dat zijn dus al die dingen die hierboven beschreven staan. Een Telesfèrico is gewoon zo een lift met hokjes waar ge met 5 in zit en dan kon ge heel Salta zien. Van die heuvel zij we terug naar beneden gewandeld en beneden stond er een beeld van Generaal Guemes op zijn paard. Leuk weetje: Als het paard van zo een monument met zijn 2poten op de grond staat betekent dat de ruiter is gestorven in een gevecht. Als het met 1poot opgetrokken staat betekent dat hij is gestorven door natuurlijke dood. En als het met 2poten opgetrokken staat betekent dat hij is gestorven aan natuurlijke dood maar in een ander land dan zijn geboorteland. Haa ik heb goed geluisterd hoor naar de gids. Voor we terug naar het hotel zijn gegaan zijn we nog een 'feria de artesanias' gaan bezoeken waar iedereen als echte toeristen op af stormden voor goedkope trui van wol te kopen, heel grappig want bijna iedereen heeft nu zo een trui met hetzelfde motief. Na het avondeten zijn we naar een restaurant gegaan waar zo redelijk moderne folklore dansten en zongen. Op een bepaald moment stonden we met alle afs'ers te dansen vanvoor en de andere mensen in dat restaurant keken zo naar ons van 'haa vervelende pubers' Ma da was wel grappig want eerst probeerden we zo folklore te dansen maar aangezien er zo veel duitsers (te veel, 20 van de 55 en die praatten heel de tijd duits) waren begonnen we al snel zo treintjes en van die andere idiote dingen te doen, alsof we in de afterski strontzat mee zaten te zingen met slagerliedjes. Dat was wel een heel mooie plaats, gelijk ge in de sjieke tijdschriften ziet als ze over de wijn van Argentinië praten, weet je wel..

DAG 3

6.30 hs. Ontbijt in het hotel
7.00 hs- Excursie van een hele dag naar 'Le Quebrada de Humahuaca' uitgeroepen tot historisch erfgoed van de mensheid door UNESCO, hier gaan we dan leren kennen: Purmamarca (klein dorpje van het begin van 17e eeuw, waar we de impacte en de veelkleurige heuvel van De Zeven Kleuren kunnen waarderen, zijn originele kerk van 1648 en zijn artisanale markt, Maimará (de heuvel Paleta de Pintor), Tilcara (argeologische hoofdstad van de provincie, gekend voor zijn museums, marktjes, artisanale dingen en folklorische festivals. Inbegrepen is ook het bezoek aan Pucará of de inheemse vesting), Huacalera (monoliet/bouwsel uit één stuk van de Trópico van de Capricornio), de kerk van Uquia (met belangrijke voorstellingen van schilderijen en cuzco keramiek) en Humahuaca (het monument voor de Helden van de Onafhankelijkheid en een gearticuleerd beeld van San Francisco Solano).
(alle ingangen tot de parken zijn inbegrepen in de prijs)
Middageten
Op de terugkeer City tour Jujuy komen we langs het historische centrum: Katedraal (gedateerd van het jaar 1600 en behouden als een van de meest antieke kansel/spreekstoel van Latijs Amerika), Huis van de Regering en de zaal van de vlag, en het Centrale Park.
22.00u Avondeten

Vroeg opstaan, ontbijten (mmh medialuna en dulce de leche) en met de bus waar we dan verdersliepen tot we aankwamen naar Jujuy. Op deze weg doken er ineens cactussen op , waar ik heel  blij mee was want ik had nog nooit daarvoorcactussen gezien en ook bergen die rood (door de oxidatie van ijzer) en groen (iets anders van ijzer) waren. Eerst zijn we dan gestopt aan de zevenkleurige berg, wat heel mooi is, en daar trokken we een groepsfoto en een foto van de afs'ers per land met een supergrote vlag van afs. En aangezien ik de enige was van België en alle andere met meer heb ik maar gewoon geen foto getrokken met de vlag want ge ging mijn toch niet zien. Hier was ook een feria de artesanias en hier heb ik pfoe veel te veel gekocht maar da is keigoedkoop dus.. en de euro staat nu al op 6. Van hieruit zijn we  naar een klein dorpje, Humahuaca genaamd, gegaan. Hier is dan een plaatselijke gids opgestapt die dit dus als zijn werk doet en op het einde moesten wij die dan betalen met een vrije gift. In dit dorpje leven nog op de oude wijze. Ik vond het heel mooi en klein en gezellig en hier heb ik ook een cactus aangeraakt. 's middags zijn we in een restaurantje gaan eten waar er voor ons 2 lange tafels stonden en we zo dicht tegen elkaar zaten dat ge u kip moest snijden met u ellebogen tegen u ribben. Hier werd er door 5mannen in een poncho en typische muziekinstrumenten gezongen en gedichten opgezegd. Aan de andere tafels zaten er allemaal oudjes (argentijnen weliswaar) die ook met zo een bus een tour deden en natuurlijk werd het weer marginaal en begonnen ze weer whoewhoewhoe te roepen en treintjes te vormen. Hahaha die toeristen toch eh.

In dit stadje hebben er ook veel studenten 'coca' gekocht. Voor degenen die het niet weten zal ik het even uitleggen: cocablaadjes zijn groen en hier wordt na een lang chemisch proces cocaïne van gemaakt waar heel veel mensen verslaafd aan geraken. Deze coca wordt vooral geproduceerd in Bolivië dus daarom dat het veel meer gebruikt wordt in het noorden van Argentinië dan in het zuiden. Men gebruikt het hier zoals mate (wat overal in Argentinië wordt gedronken). Hier wordt het dus niet gebruikt als drugs want de blaadjes die je hier koopt zijn gedroogd en worden zo in de mond gestoken. Ze steken dus zo een 60 tot 100 blaadjes in hun wang en zuigen erop (niet bijten). Dit wordt dus gebruikt als de mensen gaan werken in het kamp en ze beginnen honger te krijgen want het werkt stimulerend (zoals mate) maar niet halliculerend (zoals cocaïne) en voor de hoogte. Die gedroogde blaadjes kunt ge ook niet roken gelijk een porro (joint). Ik heb er ook geen gekocht want het is alleen legaal in Argentinië en ik heb geen zin om tegen gehouden te worden op de luchthaven voor drugsbezit want daar wordt het voor aangezien in de rest van de wereld.

Op de terugweg naar ons hotel in Salta zijn we  nog in een minidorpje gestopt om een kerkje te bekijken en hier waren allemaal kleine kindjes van een jaar of 5 met vuile kleren die vroegen voor een peso maar de gids zei tegen ons dat we dat best niet konden geven want die kindjes gaan niet naar school voor centjes te vragen aan de buitenlanders dus als wij die centjes geven gaan die dat blijven doen. De harde realiteit van Argentinië.

's avond eten in het hotel en nog zo wat in de gang hangen met andere mensen wat heel saai was trouwens.

DAG 4

8.30 hs Ontbijt in het hotel
Excursie van de hele dag naar Dique Cabra Corral, een groot artificiaal meer met een magische natuurlijke omgeving. In het traject komen we langs belangrijke tabaksdorpen. Rafting (inbegrepen in de prijs)
Middageten
21.00 Avondeten

Het enige wat we deze dag hebben gedaan is rafting (de eerste keer voor mij). Wat wel superdepuper mooi was. Eèn van de mooiste dingen die ik heb gezien/gedaan dit jaar. Eerst waren we met de bus tot aan het water gereden en hier ging dan de eerste groep voor de rafting terwijl wij niks deden, dus gewoon heel de tijd in de bus zaten en middagaten. Namiddag was het dan de tweede groep die aan de beurt kwam. We zaten met 7 in een bootje. Het was heel stil op het water, heel spannend als we op zo een wild stuk van de rivier kwamen (rivier van 2000km waar ge van het water kon drinken als ge veel dorst had) en een heel mooi landschap met allemaal van die gekleurde bergen. Er waren heel veel bergen met een dun laagje rood, groen, rood, geel, groen,... die schuin stonden en op de bovenste laag (wat dan de bodem van de zee was) bobbelige stenen hadden dat vroeger algen waren. Ik begreep het allemaal van dit noemt met Geologie. Hahah moest ik effe terug denken aan mijn super leerkracht van aardrijkskunde zeg!

Die avond hebben we in een restaurant gegeten. Over heel de week gesproken: het eten was lekker maar heel vettig. Als voorgerecht altijd empanadas (en vaak ene daarvan was gefrituurd) dan vaak frieten met milanese en als dessert ofwel ijs ofwel mottige fruitsla. Ma ik heb het toch allemaal opgegeten hoor, don't worry.

DAG 5

8.00 hs. Ontbijt in het hotel. Vetrek naar de stad Resistencia.
21.00 hs. Aankomst.
22.00 hs. Avondeten in het restaurant, in de prijs inbegrepen.
23.00 hs. Vetrek met bestemming Iguazú.

Heel de dag in de bus. Geslapen. Films gekeken. Gebabbeld. We moestten dus terug naar Resistencia om 8studenten af te zetten, die al naar de watervallen waren geweest, en 8 mensen op te halen, waaronder: Ilke, een ander meisje van België! Dan zijn we in een soort wegrestaurant gaan eten waar ik heel fijn heb gebabbeld en gelachen met Italianen. Er waren ook veel italianen 10 ongeveer en die praatten heel de tijd italiaans en die roepen dan ook nog eens zo. Argentinië zit echt sjokvol duitsers en italianen en om èèn of andere reden komen er dan ook veel uitwisselingsstudenten van duitsland en italië naar hier. Daarna terug de bus in om verder de rijden naar Puerto Iguazu.

RIT RESISTENCIA – PUERTO IGUAZU

DAG 6

8.00 hs. Ontbijt inbegrepen in Wanda. Bezoek aan storting van halfedelstenen (varierend van cuartz, agaat, crisalrots, amethist en topaas zijn netjes bewerkt tot fijne juwelen). Bovendien kunnen jullie de stenen in het natuurlijke staat, weghaling en bewerking observeren (inkomst inbegrepen in de prijs)
11.00 hs. Aankomst in het hotel. Ontspanning. Hotel Carmen -  Ruta 12 Km. 4,5 – http://www.hotelcarmen.net
12.30 hs. Middagmaal

15.30 hs. City Tour al verkennend: Plaza cívica (burgerlijke plaats), Centro comercial (comercieel centrum), Puerto viejo (oude haven), Puente internacional (internacionale brug), Hito 3 Fronteras (mijlpaal 3 grenzen) (kijkplaats vanaf we een buitengewoon panorama kunnen observeren van samenkomst van de rivieren Iguazú en Paraná en van 3 culturen: de argentijnse, brasileense en paraguaanse) en de artesanale Gang.
21.00 hs. Avondeten in het hotel

Opstaan om te ontbijten en hier was de aarde ineens rood en de beplanting supergroen en de lucht heel vochting. Na het ontbijt reden we verder naar een soort mijn (een familiebedrijf dus niks met industrie) waar we dus in een grot zijn gegaan waar ge de stenen gelijk ametisten enzo in de muur zat zitten, indrukwekkend. Hier was ook een winkeltje waar we souvenirs konden kopen. Van hieruit zijn we naar het 2de hotel van de reis gegaan, heel mooi. Maar er is zoveel vocht dat het toiletpapier zelfs nat is en ik had mijn sokken gewassen en een dag later waren ze nog even nat. Douchen. Middag in een heel modern restaurant (pizza a volontè). Die city tour daar is dus niks van in huis gekomen. Een 20tal studenten, waaronder ik ook, zijn met gelijk zo een leger auto die zonder deuren en vensters enzo naar de jungle gegaan. Hier hebben we 2dingen gedaan maar ik weet niet hoe die heetten. Het eerste was zo met een touw naar beneden 'springen' via een bergwand. Het tweede was een ijzere draad in de lucht waar gij u aanvastpakt en dan vooruit vliegt en da wa echt fantastisch want dat was in het totaal 800m lang en ge zat boven de planten van de jungle dus ge kon alles zien als ge naar beneden keer. En op het alleslaatste moest ge afremmen door u handen te bewegen van links naar rechts maar ik was te begonne dus ik was keihard tegen de boom geknald. De rest die niet meewaren gingen naar het centrum gaan maar uiteindelijk zijn die gewoon in het hotel gebleven  heel de tijd. Toen wij terugkwamen heb ik nog even in het zwembad van het hotel gezwommen en dan gedouched want het was daar ook ferm zweten hoor met die vochtigheid. Om 18u zijn we dan naar dat punt gegaan waar ge Paraguay en Brazilië kunt zien. Wel stom dat het nacht was want ge zag alleen lichtjes en fotos trekken ging dan ook niet goed. Nog even geld afhalen en water kopen voor de volgende dag en daarna zijn we terug naar het hotel gegaan en hebben we avondgegeten. Na het eten hebben we nog wat buiten met muziek gezeten, gebabbeld, truco gespeeld,...

DAG 7

8.30 hs. Ontbijt in het hotel
9.30 hs. Excursie van een complete dag in het nationaal park Iguazú (in guaraní taal: “Agua grande” (groot water)). Hierin bezoeken jullie de majestueuse watervallen van Iguazú die jullie zullen impresioneren met meer dan 275 sprongen, die van meer dan 30 tot 80 meter hoog vallen. Het park bezoeken we met een Ecologische Trein (ticket inbegrepen) met een drietal stopplaatsen: Centro de visitantes (bezoekerscentrum), Cataratas y Garganta del Diablo (watervallen en keel van de duivel); in elk station begint een langskomst van de circuits (lager, hoger en de ongelofelijke Keel van de Duivel) (ingang van het park, middagmaal en gids inbegrepen in de prijs) Optioneel:
Safari 4 x 4 (niet inbegrepen in de prijs)
18.00 hs. Terugkeer naar het hotel
21.00 hs. Avondmaal in het hotel.

Whaaaaaaaaaaaaaaa dan eindelijk waar ik al zo lang had naar uitgekeken! De watervallen van Iguazu!! Eènmaal aangekomen had ik me volgespoten met antimuggenspul van apotheek Bollen. Dan in een treintje (voor ons zaten fransen, langs ons liepen engelsen met een kort shortje maar geen belgen gezien of gehoord) en over een brug die bovenop die rivier liep naar de mooist en meest impressionante waterval die ik ook ik mijn leven heb gezien en zal zien: la garganta del diablo. Ik stond daar echt met mijn mond open naar te staren. Dat is echt echt ma echt zo......  groot en cool en nat en snel en verbijsterend en prachting en no sè que! Bij deze waterval staat er er eignlijk boven en daar is zo veel stoom dat ge de bodem niet kunt zien. Soms komt daar ook ineens een heleboel nevel op u af. Zodat u haar daar vreselijk kanten van gaat op staan! Daar was ook superveel volk dus ge werk zowat gepletterd magoed ik heb het toch maar gezien eh!! Ajh ik ben echt blij dat ik dat mag meemaken zeg.

Daarna hebben we een boottochje gemaakt van een half uurtje om waterdieren te zien. We hebben er exact 1 gezien, zo een kleine kokodri. Voor de rest heb ik in het boottochtje vooral gezweet met dat stinkend zwenvest wat ik om mij had. Er waren in het park ook heel veel vlinders en die kwamen heel die tijd op ons zitten. Heel mooi. Daarna zijn we gaan middageten en zat ik weer bij die italianen en het was weer heel grappig. We waren in zo een restaurant waar ge iets betaald en ge moogt blijven opscheppen. Eerst kregen we een bord met ravioles en ik dacht dat da het voorgerecht was maar niet dus dat was alles. En ijs. Na de middag zijn we dan nog wat gaan rondwandelen in de jungle en hebben we meer watervallen gezien en langs alle kanten ook. En ene die we vanonder zagen en waar we 5meter vandaan stonden, ferm hoor, dan voelt ge u als mens echt klein. Rond 18u zijn we dan teruggekeerd maar voor we naar het hotel gingen zijn we weeral naar een souvenirwinkeltje geweest. Hier heb ik dan alfajores artesanales en yerba organica gekocht voor mijn familie hier in Argentinië. Toen we terug bij het hotel aankwamen hadden we ineens door dat er een italiaan Ulyses ontbrak! :D hahahahha die was dus in die winkel achtergebleven. Blijkbaar hadden ze fout geteld toen we terug instapten. Toen zijn we die maar rap gaan halen.

Auwie mijn handen zijn nu zowat verlamd door zoveel te typen en door de kou.

Terug in het hotel. Douchen. Avondeten in het hotel. Die avond mochtten we naar de disco gaan maar uiteindelijk hebben we allemaal 10pesos betaald en daar drank mee gekocht en in het hotel met de muziek op buiten gedansd en taart gegeten (want het was de verjaardag van de van afs die mee was). Hele leuke avond! Om 4u zijn we gaan slapen. Moe maar voldaan!

DAG 8

7.30 hs. Ontbijt in het hotel

8.00 hs. Vertrek van de stad Resistencia - Middagmaal in San Ignacio
18.30 hs. Aankomst in de stad Resistencia

Vroeg op dus allemaal verder slapen in de bus. Om 11.30 maaktten ze ons wakker voor het middagmaal, vreselijk vroeg hier! Verder reizen tot in Resistencia terwijl we sliepen, babbelden en een film keken. Een uur te laat aangekomen in Resistencia natuurlijk en hier van iedereen afscheid nemen!

EINDE VAN DE REIS

Het plan nu is dus dat ik 2meisjes (van Mendoza en Cordoba) die ik op de reis heb leren kennen ga bezoeken in juni :)

Ik heb heel de reis trouwens heel goed geslapen (alleen als we in de bus sliepen dan). Ik  legde me neer en boef ik was weg.

Het leuke wat ik aan afs vind is dat iedereen met iedereen is. In de bus, bij het eten,... ge gaat ergens zitten en zijt altijd met andere mensen en praat over vanalles en leert veel nieuwe dingen kennen  van andere landen en personen.

Ik vind zulke reizen dan ook superleuk, ik praat met iedereen, heb veel plezier,.... maar deze keer voelde het een beetje anders. Geen idee waarom. Misschien omdat iedereen iemand kende vanuit zijn stad hier of zijn thuisland en ik was de enige van bij wie het niet zo was. Misschien omdat ik gewoon wat ouder ben, de meesten zijn 16 of 17 en er zijn waren zelfs meisjes van 15, dat is best wel een leeftijdsverschil eh. Die italianen waar ik mee  opschool waren ook allemaal 18 dus... Nuja het was dus op dat vlak een beetje anders dat ik verwacht had maar ik vind het uiteindelijk niet zo erg want heb toch een hele leuke reis gehad. En ben zoooo blij dat ik dit allemaal heb kunnen zien. VIVA LAS CATARATAS DE ARGENTINA!!

Vertrek naar de eindplaatsen (dus ik naar het huis van Sara)

Aan de terminal is Sara mij dus met haar zus komen ophalen want deze avond mocht ik wel bij haar blijven slapen. Bij haar thuis heb ik leren pudding maken in 5min. De zondag zijn we naar de carrefour gegaan en hebben we de ingrediënten gekocht voor speculaas de maken naar mijn recept. De zondag om 14u20 had ik mijn vliegtijd terug naar huis en dan moet je een uur op voorhand op het vliegveld zijn en om 13u20 waren we nog rustig aan het eten, lekker op zijn argentijns, en het rare was dat ik helemaal op mijn gemak was. Normaal ben ik dan keinerveus enzo.. haha ik begin het te leren alles op mijn gemak te doen :D. In Bs As moest ik overstappen en die laatste vlucht heb ik dus echt alleen alleen (tot Bs As was er nog een duits meisje bij) gepakt en natuurlijk was er weer een uur vertraging dus heb ik daar wat gelummeld op de luchthaven, 15min uitgezocht hoe die telefoons met munten werken (want mijn gsm werkt niet meer en ik moest mijn ouders verwittigen voor de vertraging) en gelezen. Dat laatste vliegtuig is nieuw en in alle stoelen zit er een tv voor muziek te luisteren en series te kijken en zo, echt sjiek. Aangekomen in Neuquen was mijn familie er nog niet maar oke want ik moest eerst op mijn valies wachten. Dus ik stond aan die band van de valiezen totdat die ineens stopt en ik had mijn valies niet. Joepie valies kwijt!! Naar de balie, toen kwam mijn familie ineens aan en maar wachten tot die ons hielpen. Het goorste is dat er natte kleren in de valies zaten, haha. In de auto naar huis was ik dan vanalles aan het vertellen tot mijn papa ineens zei 'ah cathi ik begrijp u papa wel (die van België dan eh) dat die soms zegt dat ge moet zwijgen omdat ge te veel praat' Tuurlijk nu dat ik spaans kan, zwijg ik niet meer eh! Thuiskomen deed echt wel deugd. In de bus had ik zin om echt thuis thuis België thuis te komen maar uiteindelijk was ik heel superblij om mijn familie hier terug te zien en voelde het in mijn huisje komen als een echte thuis!

Nu is het maandag 16 mei en... er resten nog maar 2maanden! Waaaaaw de tijd gaat zo snel. Ik ben blij dat ik jullie allemaal ga weerzien en denk nu al over de dingen die ik ga doen als ik terug kom (auto leren rijden, werken, meer bilspieren kweken, iedereen gaan bezoeken,..) maar het gaat ook supermoeilijk zijn om alles hier achter te laten. Ik heb hier een 2de leven opgebouwd, een 2de familie, nieuwe vrienden,... Oh por dios! Que dificil che!

Goed over die dingen zal ik hoogstwaarschijnlijk nog een andere keer zagen!

Dikke knuffels en kussen vanuit het nu toch wel koude Rio Negro, Argentina!!

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Cathi

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Catherine Bruck:
    16 mei 2011
    Ja ik ben het nog even snel weer! :)
    Om te zeggen dat ik er nog foto's ga op zetten maar niet vandaag en dat mijn valies vandaag ook is aangekomen!
    chau
  2. Julie:
    17 mei 2011
    Whaaaa, kga dadelijk beginnen lezen, ma eerst SHOTGUN SKYPEN en sneeelll!! :p xx <3
  3. Julie:
    17 mei 2011
    Ohh zo leuk om dit te lezen! :) Ik ben zo blij dat alles daar goed met u gaat en ge u daar zo goed amuseert! Geniet er maar supersuperhard van! :D Ma ik ga toch ook blij zijn als ge eindelijkkk terug zijt hoor!:D
    Die watervallen lijken me zooooo sjiek! En da 800mdng over die planten en da springen langs de muur, is da niet rappellen wat ge bedoelt? :D dan moet ge zo met een veiligheidsbroekske en een trouw en dat zo uw voeten aan de rand vd berg en dan achterover leunen tot uw kont ter hoogte van uw voeten is en dan zo naar beneden stappen? Ik vind da alleszins superleuk! :D
    Ma wauw, deze reis lijkt me zo mooi! :) Ooit wil ik ook argentinië en andere landen in Zuid-Amerika bezoeken!:) Later, als we veel centjes hebben (hopelijk) hahaha :D
    Hier gaat het leven gewoon zijn gangetje. De zenuwen voor de examens beginnen te komen (nu zijn er trouwens heel hard zenuwen bij mij want Genk speelt vanavond (tis nu 1u snachts dinsdag :D) hopelijk kampioen!! We moeten winnen of gelijkspelen tegen Standard!! Whaaaaaa stress! :D ahaha en gij denkt zeker, och julie weer met hare voetbal :p)
    Het weer is hier nu ook terug een beetje kouder en het druppelt soms wat maar al bij al valt het goed mee. Sommige perioden is het hier echt warm geweest, juist zomer! :)
    Ah en raad eens, ik heb een trui en een golfje van abercrombie & fitch! :D Die vriend van papa (kweet nie of ge u nog herinnert dat ik daar vroeger soms over vertelt heb, die zo in amerika heeft gewoond vr zijn werk en nu in duitsland woont) moest naar amerika en die heeft da voor mij meegebracht! :D En khad ook zo'n flesje van da lekker mannenparfum gevraagd en nu was het maandagochtend ruzie tss bernard en olivier want bernard wou da mee nr leuven en olivier wou da in genk ahahahahha(olivier heeft gewonnen :D)
    Kwil eens naar londen. Dan zal ik een nieuw flesje meebrengen hahaha :D
    En uw allerliefste broer was jarig gisteren :D kheb flink een smsje gestuurd maar kheb hem niet gezien, mja kzal die straks (hopelijk al feestend :D) wel zien op de voetbal!;)
    Ik hoop dat het daar nie te koud is daar nu :) is het daar nu zo gelijk bij ons in de winter? of kouder of warmer? ah wacht kzoek het even op :D aha 10° klopt da? :D goede warme trui aandoen, dan komt da goed :D mss had ik toch beter uw wantjes opgestuurd, die kwamen nog van pas nu :D
    Ik vind da trouwens zo vet nu dat ge spaans kunt :D wow, ik ben jaloers :D kunt ge nu ook nie zo gemakkelijker andere talen verstaan? Portugees, italiaans, zelfs frans? of is da helemaal nie waar en lijkt da helemaal nie op elkaar? :D
    Haaaaaaa, zoals ge ziet moet ik dringend nog eens met u bijbabbelen!!:D Als ik kon kiezen in t echt, ma we doen toch nog maar eens een skypeke hé?! :D ik kan nie zolang wachten! :D
    Dus wa zei ge? Skypen? Snel? DEAL :D
    eindeeeeelijkkkk praten! :D (en man ik haat typen zo hard eh, da gaat veeeeel te traag :( :D eigenlijk wou ik een uur geleden gaan slapen ma toen zag ik dat ge een neiuwe blog had geschreven :D ma dus net zoals in mijn gedicht mijn mondje (en ook uw mondje trouwens :D) staan mijn vingers precies ook nie stil :D) Whaaaa, ik kijk uit naar t skypen!! :D (dan kunt ge ook lekkerlang nog eens goed nederlands spreken met mij :D) Kwil nu met u skypen! :( Kmis u veel te hard! Ook al is da jaar (veel te snel voor ons beiden waarschijnlijk, maar toch ook veel te traag) voorbijgevlogen, kheb u heel t jaar gemist! En ik mis u nog steeds! Ik tel de dagen af! :) nog 66 dagen! :D
    Ik mis u en ik hou van u!!
    Heeeel veel liefs,
    Julie <3
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    PS.: Uw foto staat al sinds de dag dat ge die stuurde als achtergrond op mijn laptop, en dus zie ik u iedere dag, ik denk ook iedere dag aan u, (wat zou cath nu aan het doen zijn? Ochja, haar kennende, amuseert ze zich wel :D) en ik mis u iedere dag, zoals je ziet, jij zit ook in mijn hartje! :) man ik wil u terug hier! :) Ma amuseer u nog heeeeel hard en geniet van uw laatste (66 :) ) dagen!!! (omg, hebt ge wel een persoonlijke xmos gevierd eigenlijk :D haha, grapje :p)
  4. Julie:
    17 mei 2011
    Hahahahah, sorry voor al de smileys! :D
    Ik kan het niet laten :p , kwestie dat ge mij zo ook een heel klein beetje kunt zien en kunt zien hoe ik me voel bij wat ik zeg en typ! :) IK MIS U :( en IK HOU VAN U :) (l) (eens zien of er een echt rood hartje komt, en ander <3 xxxxxxxxxxxx)
  5. Julie:
    17 mei 2011
    Mislukt dus. Ma ik ga eindelijk slapen, Hooeeeraayyy :D Slaapwel voor mijn eigen! :p
    <3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3...
  6. nadine:
    17 mei 2011
    Heel leuk weer iets te lezen !
    ben benieuwd naar de foto's ;)
    geniet nog flink van je familie en vrienden
    groetjes
    Nadine
  7. Annelou:
    17 mei 2011
    Amaaai, lijkt me echt een SUPER reis! Zo watervallen zien is echt wel super indrukwekkend eh? Dat had ik ook met de Niagara Falls. Da's echt supercool! Hahaha en een cactus! Zalig! ;)
    Ik kijk er ook wel naaruit dat ge terug komt, maar geniet zeker nog SUPERDUPER van die laatste maandjes! Ik ga nu moeten afronden want ik moet naar de les, maar ik stuur nog wel eens een mailtje!
    <3 xx
  8. IJJS:
    Dag Cathérine,

Ik wil de eerste zijn die het je laat weten : Genk is precies 10 seconden geleden kampioen geworden (ik heb dit bericht ingegegeven tijdens de laatste vijf minuten van de match) !
    Leuk reisverhaal, ik heb er ook een favoriet woord uit gekozen : halliculerend... schitterend; ik ben al benieuwd om je nog eens echt Nederlands te horen praten, zullen daar ook van de rare woorden in zitten ? Geniet nog van de paar weekjes die je daar resten, maar troost je, het belooft hier een lekker lange, warme zomer te worden, dat maakt de terugreis misschien toch wat aantrekkelijker (als ons Frankske niet gelogen heeft, daar kunnen wij niet aan doen) !!!
    Heel veel groetjes uit Zerkegem,
    IJJS
  9. Annelou:
    20 mei 2011
    Check email!!!!! ;-)
  10. Laura:
    21 mei 2011
    Dag lieve Cathérine!

Uw berichtje was weer een typische Cathérine-mail he! Ik heb weer een paar goed gelachen (namelijk toen die sukkelaar van een Italiaan nog in de winkeltje stond en dat uw Argentijnse papa zei dat ge veel kunt babbelen :p ) maar ik heb vooral weer genoten van uw verhaal! Toen ik bij uw thuis was had uw mama me al foto's laten zien van die watervallen, echt prachtig wow! Ik kan me wel voorstellen dat uw mond er open van gaat staan! Dat zou ik ook wel graag eens in het echt willen zien! Ge hebt er weer een fijne reis opzitten he! :) Ik ben blij dat ge u daar nog goed amuseert en ik ben ook wel blij om te lezen dat ge er al naar uitkijkt om ons weer allemaal weer te zien want wij kijken er ook al héééééél hard naar uit! Ik ben echt al aan het aftellen :) Geniet nog van uw laatste weken in Argentina!

Muchos besos para ti! xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx <3
  11. Alexander:
    28 mei 2011
    Hey !

Die foto's van die watervallen zijn echt zalig !!!
    Daar wil ik al heel mijn kindertijd naartoe gaan =D
    Da moet werkelijk een machtig zicht zijn!

wanneer komt ge ons terug vervolledigen in dit Belgenland?

x
  12. Lynthe catherine en Bianca:
    3 juni 2011
    Wow Cathérine, echt zaaalig lijkt het me daar!
    geniet nog van je laatste maand!
    We kunnen niet wachten om je verhalen te horen :D

xx Lynthe
  13. Margot Sl:
    3 juli 2011
    Wat een zalige reis leek me dat ! Maar nu is ons Cathérine'je bijna teruggggggggggggggg !! :o :o Yeaahhhhhh :D !!
    Nu is het echt aftellen eeh .. Geniet nu dus nog echt van je laatste weekjes daar ! Maar we zijn blij dat je binnekort weer in hetzelfde land bent :p.
    Tot snelll! :D
    Dikke xxxxx Kinou&Margot

ps: Als we het nog niet gezegd hadden .. Heeeel fel bedankt voor je mooie kaartje, was echt heel lief !