Casi 7meses en Argentina!

19 maart 2011 - General Roca, Argentinië

Holaaaaaaa :)

Tis veel veel veel te lang geleden maar hier ben ik dan!

Ik heb 3weken geleden ongeveer fotootjes upgeload van mijn vakantie en ook uiteindelijk eens van mijn huisje hier. Ik was toen ook begonnen met een berichtje te typen ma dat is nooit afgeraakt.

Dussssssss... hier gaan we dan!

15 januari ben ik met mijn gezin (mama, papa en 2 zussen) met de auto op reis vertrokken naar Mar del Plata, de zee (ongeveer 11uur rijden). Januari is de maand waarin iedereen op vakantie gaat dus het zat bomvol toeristen. Op het strand zit iedereen met een parasol of tentje (omdat de zon echt brandt) en stoeletjes en iedereen zit gewoon bijna op elkaar. Het strand vond ik wel mooier in Las Grutas (weet je nog, waar ik in het begin  naartoe ben gegaan) want in Mar del Plata is het meer zoals in België (koude en donkerkleurige zee, niet zo wit strand, ineens is het koud of regent het,...). Deze stad is ook bekend om zijn alfajores van de 2grootste merken in Argentinië, nl Balcarce en Havanna, iedere dag hebben we er één gegeten. Hier zijn we 10 dagen gebleven en deden zowat iedere dag hetzelfde: mijn zussen en ik sliepen uit tot 13u terwijl mijn ouders inkopen gingen doen (we verbleven in een huisje waar ge zelf moet koken), middageten, siësta slapen, naar het strand rond 16 of 17u (ervoor was het te heet) met mate natuurlijk, rond 20u terug naar het huisje, douchen, eten, slapen. Heel iets anders dan de vakanties die ik gewoon ben maar ook leuk om het eens rustig aan te doen. De 25ste zijn we dan naar Buenos Aires vertrokken, waar we 4 dagen verbleven in het huis van de oma en tante. Eén dag zijn we naar Buenos Aires centrum gegaan en daar hebben we de 1km lange winkelstraat gedaan en heb ik heel veel souvenirs gekocht. Ik heb ook 'la casa rosada' gezien waar de president werkt. 'Plaza de Mayo' met op de grond die witte hoofddoekjes van de omaatjes van wie hun kinderen geroofd zijn in de dictatuur 30 jaar geleden. De breedste straat van Argentinië met 16rijvakken en de obelisk. We waren hier maar één dag dus we hebben die alle bekende dingen kunnen doen maar nu heb ik toch een idee van hoe Buenos Aires is en... hier kom ik zeker naar terug!

In februari waren we de hele maand thuis. Wat heb ik deze maand gedaan? Naar de rivier met het gezin om mate te drinken; naar canalito met mijn vriendinnen om terere te drinken; met Lau naar het centrum om dingen te kopen; naar Jolien in Neuquen; Jolien naar Roca; naar het 'feest van de appel' in mijn stad want mijn stad is de stad van de appel en jaarlijks is er een 5daags feest in februari met concerten en standjes met artisanale spulletjes, een kleine kermis en hamburgertenten (ik at gratis appels en een choripan=broodje met chorizo); zweten douchen zweten; met het hele gezin confituur en tomatensaus gemaakt voor te gebruiken in de winter (Dat is iets wat ik leuk vind hier: hier kopen ze in de zomer heel veel tomaten want dan kosten ze 3euro per kist en dan maken ze daar saus van, doen ze da in flessen en bewaren ze da voor in de winter want, veel economischer dan alles te kopen in de winkel zoals wij dat doen. Op onze 'chacra' hebben we bijvoorbeeld pruimenbomen dus dan gaan we 2kisten pruimen rapen en maken we heel veel potten confituur. Op het werk van mijn papa kan die gratis druiven krijgen dus dan maken we druivensap. Enzo met heel veel fruit. Later wil ik ook een tuin met veel fruit en notenbomen zodat ik zelf confituur kan maken (zonder pesticiden enzo)); veel thuis gezeten samen met mijn zussen en hangen (waar ik heel goed ben in geworden trouwens);asado eten; el principito gelezen in het spaans; het huis kuisen want de poetsvrouw komt niet in de zomer; 2kilo afgevallen; kaartjes en andere dingen van België ontvangen (waar ik nog altijd heel blij van wordt dus bedankt aan iedereen die mij een kaartje heeft gestuurd); nagedacht over wat ik ga studeren en ik weet het nog altijd niet; 5 keer met mijn zus  naar school gegaan voor ons in te schrijven en telkens was er iets waardoor we terug moesten gaan; de laatse dag van de vakantie met mijn mama pizza en brooddeeg gemaakt en in de chacra hebbe we zo een oven buiten met vuur en daar hebben we dan 's avonds pizza gegeten allemaal samen buiten, keigezellig ;genoten van lang uitslapen, niks te 'moeten' doen en het feit dat ik de kans krijg om een jaar lang hier te wonen en zo de prachtige cultuur van Argentinië te ontdekken,...

9 maart begon de school dan weer en eerlijk gezegd had ik er wel zin in want ik begon me toch te vervelen. Ik zit nu in het laatste jaar met dezelfde klasgenoten als vorig jaar. Ik voel me nu veel beter in mijn vel omdat ik de school, leerlingen, leerkrachten,.. al ken en omdat ik veel beter spaans kan zodat ik beter met de les kan volgen en kan meepraten. Ik ben ook niet meer de enige uitwisselingstudente in mijn school, ook een meisje van Duitsland die ik al kende en een meisje van de VS die nieuw is zitten in mijn school nu. Hoewel ik nu niet meer nood heb om heel de tijd bezig te zijn en gewoon niks kan doen zonder met lui te voelen, heb ik me weer ingeschreven in een heleboel activiteiten :) Iedere dag school tot 12.30 hoewel er altijd heel veel vakken wegvallen waardoor we ofwel vrij rondlopen in de school ofwel vroeger naar huis gaan (vooral nu zijn er voor veel vakken nog niet eens leerkrachten). Daarna naar huis wandelen met mijn zus of klasgenoten. Eten met mijn zussen en mama. Maandag: artesanias en cuero (zelf dingen maken in leer) en tango (jawel ik heb eindelijk een plaats gevonden waar ook jongeren gaan en waar ge echt de pasjes leert, redelijk moeilijk trouwens). Dindsdag: corte en confeccion (kleren maken, met mijn zus) en danza sobre tela (dans in doeken, heeel mooi en heel pijnlijk want heel u lichaam doet pijn de volgende dagen). Woensdag: pintura sobre tela (schilderen om stof, zoals vorig jaar) en tango. Donderdag: volley op school (dinsdag eigenlijk ook ma op da uur ga ik naar corte) en danza sobre tela. Vrijdag rustdag :) Ik denk dat ik iedere dag de siësta zou kunnen slapen ma ik heb er geen tijd voor en mss maar goed ook want als ge daar ene keer gewoon aanraakt is het moeilijk om er vanaf te geraken en aangezien siësta slapen niet echt mogelijk is als ik ga studeren...

Gisterennamiddag (vrijdag 18maart 2011) ben ik bij een vriendin thuis 'ochenta golpes' gaan bakken, heel bekend hier maar het is van Duitsland (waarschijnlijk is het daarom zo bekend hier, met al die duiste invloeden). Op het einde (rond 19u)zaten we met onze vriendinnen en haar ouders aan tafel mate te drinken en onze superlekkere zelfgemaakte 'taart' te eten en ik voelde me zo goed :) da is echt typisch argentijns en da zijn dingen die ik heel fel ga missen!

3 weken geleden zijn er 4 nieuwe meisjes (uit Thailand, Australië, VS en Nieuw Zeeland) toegekomen in Roca en morgen hebben we dan eindelijk de welkomsbijeenkomst om ze te leren kennen. Ik ben heeeeel benieuwd. We moeten ook we iets typisch uit ons land maken (vorige keer was het speculaas ma nu wil ik iets anders maken, mss brusselse wafels met slagroom, mmh).

Nu ga ik naar het centrum om spullen te kopen die ik nodig heb voor artesanias en cuero. 21 maart begint de herfst maar deze week is het ineens heel koud geworden voor met lange broek en trui rond te lopen.

Sorry dat het zo lang heeft geduurd voor dit berichtje, nu ga ik proberen er weer wat vaker iets op te schrijven :)

Heel veel liefs

xxxxxxxxxxxx

Cathérine

1. Annelou:
    19 maart 2011
    Wow, dat is ook wel eens iets ander eh. Heel de dag niets doen in de vakantie! Kzou er precies na een tijdje wel ambetant van worden!
    Zoveel leuke dingen die je doet na school! Ik zou willen dat ik ook de tijd had om zulke dingen te doen. corte en confeccion bijvoorbeeld. ik wil ook Rock 'n Roll leren dansen. Kheb zelfs iemand gevonden om dat mee te doen (een jongen uiteraard) maar ik heb daar gewoon echt geen tijd voor! Jaja, hier is het wel drukjes! Kzou wel een paar dagen NIKS doen kunnen gebruiken!
    Nu het daar bij jou kouder wordt, begint het hier stilletjes aan wat warmer te worden. Dinsdag was het zelfs 18°!! Heel de oude markt zat vol met lesskippers die terrasjes kwamen doen! SUPER! Maar de volgende dagen was het al terug regenachtig.. :-( Ik kan echt niet wachten tot het weer beter weer wordt en de fleurige kleren terug uit de kast kunnen. ik word daar zo blij van!! =D

Stuur als je nog eens tijd hebt eens terug op mijn mailtje!
    Xxxx
  2. IJJS:
    Dag Cathérine,

Nu jouw vakantie afgelopen is, beginnen wij stilletjes aan de onze te denken... Steve zei me zonet dat er nog 2.5 kg pruimenmoes en ook nog een paar pakken rabarber in onze diepvries zitten, ze wachten op een vrijwilliger om er confituur mee te maken... misschien valt dit te combineren met een paar dagen babysit in Zerkegem ! 't Is hier ook héééééél rustig, vooral als Jotte wakker is. Haar favoriete bezigheid : lawaai maken (=kloppen met van alles op van alles) ! Niet te geloven, nog vier maanden, dan ben je al terug. We zijn benieuwd om de echte, verdikte-en-terug-afgevallen Cathérine terug te zien !

Groetjes uit Zerkegem (waar het vandaag prachtig weer was trouwens, goed voor onze zonnepanelen !),

IJJS
  3. Marjolijn:
    19 maart 2011
    Je bent daar echt op het goeie adres é ? :) Met al die zelfgemaakte dingen! Het kon niet beter lijkt me!
    Noteer de recepten maar goed, zodat je die ervaring goed bijhoudt! :)
    En wat een luilekker vakantie zeg :D Da gaat idd aanpassen worden als ge trg hier zijt :D
    En hoe leuk klinken die activiteiten die je na school doet! Leef je maar goed uit en geniet ervan! :)
    veeel liefssssssssssssssssssssssss
    doe dat nog goed! ;) xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
  4. Bianca:
    Cathérine!
    Eindelijkk !! :D
    Hahaha, hoe lief : 'later wil ik veel fruitbomen en notenbomen in myn tuin (zonder pesticiden)' Ik hoor het u al zeggen ;) Awel ik zal je wel helpen als bio-ingenieur in spe :p
    En das echt wel leuk dat je zoveel dingen kan volgen elke dag! Ik daarentegen zit al van het begin van het schooljaar te zeggen om te sporten en te koken dit jaar maar ondertussen zijn we al aan het 2de semester begonnen en heb ik nog steeds niks gedaan :s :D Ik heb gewoon echt geen tyd !!
    Dus Cathérine, ben blij te lezen dat je van elk moment geniet! Slaap maar veel mogelijk uit, doe maar zoveel mogelijk activiteiten, leer zoveel mogelijk nieuwe dingen en vind u ook ma een lief ;p

Kijk er al naar uit om je volgende blog te lezen!!
    Heel veel kusjessssssss,
    Bib.<3
  5. Laura:
    20 maart 2011
    Amai seg, gij hebt daar echt the time of your life he :D Dat slapen klinkt wel héééél goed! Daar hebben wij in Leuven niet veel tijd meer voor :p En die activiteiten klinken ook heel leuk, da zijn zo'n dingen die ge hier in België nooit zou doen, vooral die tassen maken, echt chic! Maak mij maar een mooie tas want ik heb er nog ene te goed van mijn verjaardag he :p Ben ook blij dat uw school terug bezig is, komt ge terug wa meer onder de mensen en zit ge ns minder op uw lui gat :p Echt een zalig leventje leidt ge daar! Ik krijg ook altijd zoveel zin in die dingen die gij doet als ik dat hier allemaal lees! Dus amuseer u maar goed en laat uw danstalent maar eens zien in die tangolessen! ;)

Heel veel liefs en vele kusjes!!!!!!

Loera <3 xoxo
  6. Julie:
    Neeeeee,geen lief Bibi! We willen Cathérine terug in de zomer!! :D
    Zaaaaalig Cath, zo'n rustige fijne vakantie!!
    Als je terug bent in België (en we hebben eens tijd, na die stomme herexamens ofzo) dan gaan we eens al die dingen maken eh! Kwil da echt allemaal proeven da drinken en eten wat ge allemaal vermeldt! :D
    Ik ben blij dat ge u zo goed amuseert daar! :) En ik vind dat ze in België ook de siësta moeten invoeren! :D Zalig, zo namiddag wat bijslapen :p
    Ma toch ook wel fijn dat de school terug begonnen is hé? :) die activiteiten lijken we ook echt leuk! Zeker da kleren maken, ma da dansen ook!
    Ik mis het dansen echt wel. In Leuven heb ik echt geeeen tijd om te dansen of te sporten! Kben echt een ramp! :p
    Ik ga wel eind april nr de dansshow kijken van Art Mania! Tis wel een sjiek verhaal vind ik, zo over een vlucht naar NY en dan zo verschillende mensen die elkaar leren kennen! Gaat gij eigelijk terug dansen als je terug bent? Hmm, ik kijk ernaar uit! Wanneer ge terug zijt wil ik u echt eerst heel hard knuffelen(zo zodat ge nét nie geplet zijt :p) en dan wil ik u alle verhalen en avonturen horen vertellen! :D Want zo'n computer is toch eigenlijk maar onpersoonlijk hé! Mja das beter dan niks natuurlijk! :)
    Mijn afgelopen weken zijn rustig geweest! Kheb het uitgaan een beetje proberen in te tomen :p en das wel redelijk goed gelukt, hoewel, kheb ook al wat activiteiten voor volgende week, maandag heb ik een verjaardagsfeesje en woensdag ga ik naar de Beiaardcantus! Lijkt me echt heel sjiek! Das met ongeveer 2500 man denk ik, een grote openluchtcantus(zo samen liedjes zingen en bier drinken :p )op het Ladeuzeplein in t centrum van Leuven! Hopelijk is het mooi weer dan! :D anders gaat het wat tegenvallen denk ik, ma mama zei dat het woensdag mooi weer ging worden dus oefff :)
    Het zonnetje schijnt hier nu ook, da vind ik echt fijn, kword daar zo gelukkig en blij van :D het is wel nog wat koud want ik denk constant 'oh de zon schijnt, kdoe alleen mijn vestje aan' ma dan heb ik het toch wat koud :p
    We zijn ook nog met de meisjes overlaatst samen gaan eten in de Appel voor Marjo haar verjaardag! Was heel fijn ma we hebben u wel gemist! (alle ik toch zeker, ma ik ben er zeker van dat ze u allemaal misten! :) )
    Ma toch echt een sjieke ervaring wat je nu kan meemaken hé! Ook al zijn er mss soms een paar moeilijke momentjes, de fijne compenseren dat superfel hé! :) Ik ben alleszins jaloers! :D
    Gisterenavond was het trouwens bal hé, van de Mijnlamp (genkse jongensstudentenclub in Leuven) Ik vond het wel heel leuk en gezellig! Ik heb me goed geamuseerd! Iedereen wel denk ik! Hahahaha, olivier was ook gegaan hé, en die had te veel gedronken! Hahaha, ge moest die zien vandaag, echt hilaaaarisch! :D Die zag echt bijna letterlijk groen! :D
    Maar Cath, kga je laten!
    We horen ons binnenkort nog wel eens! Kga wel nog eens een mailtje sturen want das weeral een tijdje geleden, of we chatten nog eens ofzo!! Als je nog een ergens tijd hebt tussen school en activiteiten en ervaringen en avonturen en siëstas en ... in, dan wil ik ook nog wel een skypen als het zou lukken! :) Maar je ziet maar wanneer je tijd hebt!
    Ik kijk al uit naar je volgende berichtje!

Nog 4 maanden en 1 dag! Whaaaaaaa :D Joepiee! :D
    Heel veel liefs!
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    Julie! (l)
  7. nadine:
    20 maart 2011
    al zo'n "terere-ding" gekocht ?
    of ga je die zelf maken tijdens je artesanias en cuero ?