Navidad (kerstmis)

27 december 2010 - General Roca, Argentinië

Hola :)

NOG EEN VROLIJKE KERST IEDEREEN EN ALLESZINS EEN GELUKKIG NIEUWJAAR! xx

Kerstmis in de zon, ik had er zo lang naar uitgekeken. De gezellige feestdagenkriebels kwamen iets voor sinterklaas maar hier wordt geen sinterklaas gevierd (waar wel eigenlijk? want ook niemand van afs kent sinterklaas). 6 december ging dus voorbij zoals een gewone zomervakantiedag. 8december was het dan de officiële kerstboomopzetdag. Deze dag heb ik dus gedoopd als 'pre-navidad' waar pre-navidadtruffels van chocolade en dulce de leche bijhoren natuurlijk :) we hadden ook wat slingers opgehangen, kerstmannekes geplaats en het stalleke (zonder jezuske, die komt pas met kerstavond) opgezet. De straten en huizen worden bijna niet versierd. Ik mistte ook wel de sfeer die er hangt met de feestdagen en de winter (typisch trouwens dat ik de eerste witte kerst mis), alleen op kerstavond had ik het gevoel dat het kerst was, mss wel goed dan is er niet zo veel stress.

De rest van de dagen gingen voorbij. Een gewone zomervakantiedag hier in Argentinië betekent trouwens heel de dag thuis zitten voor de meeste mensen, en als ze al iets doen is gebeurt het na 5uur want dan begint het weer aangenaam te worden voor buiten te komen en hebben ze siësta geslapen en gaan de winkels ook terug open. Ik ben naar Regina (stad verderop) gegaan, alleen met de bus, om bij een meisje van Italië te gaan slapen en daar ben ik nog eens uitgegaan. We zijn ook samen met de afs'ers naar Neuquen gegaan. Hebben nog een activiteit van afs gehad (we komen niet zo veel samen). Ben naar een verjaardagsfeestje gegaan. Ben naar canalito gegaan om terere te drinken met mijn vriendinnen. Samen met de afs'ers iets gaan eten 's avonds. Achttien december was het de verjaardag van mijn papa hier en hebben we veel gegeten. Gaan zwemmen in een gigantisch zwembad van een vriendin van mijn jongste zus (de mensen met genoeg geld kopen een stuk grond en bouwen daar een zomerhuis met zwembad op). We zijn naar de rivier geweest met mijn zussen en broer. Ik ben 4kilo chocolade (Côte d'or por supuesto) gaan ophalen in Neuquen die mijn liefst mama had opgestuurd uit het verre België. Probeer ' de wereld van Sofie' te lezen in het spaans, wat best wel goed lukt.  Doe klusjes in het huis: ik heb voor de eerste keer in mijn leven het gras gemaaid(!), stofzuig de zetel, was en droog de afwas, hang de kleren buiten om de drogen, was de auto,... eerlijk gezegd meer dan ik thuis doe qua helpen. Praat veel met mijn jongste zus over afs want zij wil mss ook een jaar weg gaan. Ga altijd heel laat slapen en sta rond 12u 's middags op. Heb Music for life van stubru gemist. Zit op de pc  en kijk tv, da moet ik hier doen want da kan ik in België niet doen bij gebrek aan tv :) (goed dat we die niet hebben trouwens, wa een tijdverspilling). Heb veel typische zomervakantiedagen zoals de Argentijnen.

Vrijdag 24 december 2010, kerstavond. Overdag hebben we opgeruimd, stoelekes buiten afgewassen, tafel dekken, douchen,... Onze mama had voor de meisjes ook allemaal een roze onderbroek gekocht die we moesten aandoen met kerstavond, voor goed geluk, typisch in Argentinië denk ik.

Even ter informatie: Bij feesten, verjaardagen, kerst, trouw,... eten ze eerst het avondmaal (vaak asado) dan als dessert ijs en om 24uur taart!

We aten bok, da geitje met de sik :) Da heeft mijn papa hier klaargemaakt in de tuin van mijn broer. Ge spijkert da beest vast op een metalen kruis en dan moet da 3uur boven het vuur braden. Die avond was het weer niet zo heel zonnig en veel wind dus da maakte het een beetje moeilijk maar geen probleem. (het is wel kerstmis in de zomer maar eigenlijk niet in de zon want zoals je weet eten ze hier heel laat en rond 10 uur is het donker en dit jaar aten we door de felle wind ook binnen). Rond 22.30 zaten alle vrouwen met zomerkleedjes aan tafel te wachten op de bok. Dan komen de mannen (vader en zoon) binnen met da hele beest op een plank en toen konden we eten. Mmh bok is zo lekker, da is heel mals vlees met een speciale smaak en de buitenkant is lekker krokant. Ik at 3 stukken en er waren nog groentjes, gevulde tomaten, budin van groentjes en pinoni ofzoiets, en brood; allemaal heel lekker. Daarna was er ijs als dessert wat we buiten hebben opgegeten. Om 12u is er brindis (zo tsjingtsjing met de glazen) met champagne maar we waren nog ijs aan het eten dus hadden we brindis met ijs en gaf iedereen elkaar een kus en zei 'feliz navidad', zoals bij nieuwjaar. Daarna kwam ineens de kerstvrouw met 2 zakken vol met kadootjes. Jawel mijn mama had zich verkleedt als kerstvrouw, inclusief baard. :) heel grappig. Zo kreeg iedereen kadootjes. Ik kreeg een parfum en een boekje voor beginners over Eva Perrón, belangrijke vrouw in de geschiedenis van Argentinië, van mijn ouders. Een setje met zeep en sponsje enzo van Juan en Sofie en van mijn zussen Havainas slippers (hele mooie, ik had die zelf gekozen ;). Mijn oudste zus volgt dessign graficus op het unief dus die had voor iedereen hele mooie kaartjes gemaakt waar onze mama dan een tekstje had ingeschreven. Mijn kaartje is de kerstman in zijn zwembroek al surfend in de zee, leuk eh.  Ik had ook bijgelegd voor de andere hun kadootjes en had zelf ook kadootjes nl: voor iedereen een pakje overheerlijke belgische chocolade ingepakt in krantenpapier met zelfgemaakte naamkaartjes op. Iedereen was er heel blij mee en hebben de chocolade nu allemaal in hun kamer verstopt om er af en toe een stukje van te eten. Er was ook heel veel vuurwerk, langs alle kanten, de mensen schieten da gewoon af in de straat. Daarna hadden we, typisch in de familie, een papieren ballon in groen en rood die opstijgt als ge aan de onderkant vuur aanmaakt. Daarna was het tijd voor 'la mesa dulce' dus zoete tafel met allemaal zoete dingen en champagne. Zoete dingen betekent gekarameliseerde pindanoten, amandelen met chocolade errond (zelfgemaakt), een hele coole taart met suiker en walnoten die Sofie had gemaakt en pan dulce! Pan dulce is eigenlijk typisch van Italië, het is een soort brood/cake met gesuikerde stukken fruit. Mijn mama heeft het zelfgemaakt (en stiekem was dit waar ik het meest had naar uitgekeken van het eten :) met gekonfijte kersen, walnoten, amandelen en chocolade. Superlekker!! Daarna nog was gepraat en toen was het 3u 's nachts en gingen mijn ouders slapen en ook mijn broer en zijn vrouw naar huis dus toen hebben mijn zussen en ik nog gebabbeld over vanalles tot 5u en toen mijn bedje in.

Kerstdag uitslapen tot 15u en niks speciaal gedaan. Om 19u zijn we dan allemaal samen naar de rio gegaan tot 21u. Het perfecte moment van de dag want er was nog zon maar die brandde niet meer zo hard. Daar hebben we gechilled en pan dulce gegeten en mate gedronken. 's avonds The godfather gekeken.

En dat was kerst in Argentinië!! Het was één van de leukste kerstfeesten ooit!

Dikke kerstkussen en warme kerstknuffels!

xxxxxxxxx Cathérine

1. Julie:
    27 december 2010
    Hahahaha, ge weet wel zo een geit met een sikje, hahahahah, klig plat :p
    Fijn dat je je goed amuseert daar! :)
    En ik heb Music For Life meegevolgd en daarbij vaaaaaak aan u gedacht! :) Volgend jaar kan je het weer hélemaal meevolgen! :)
    Hmmmm kheb nu zo overdreeeeven fel zit in die zoete tafel! hahahha :p
    Fijn dat ik dit kan lezen als pauze! :) Ik hoor u zo al alles vertellen! :)
    Ik wil ook havaianasslippers! :)
    Weet je trouwens al wat je met Nieuwjaar gaat doen? :)
    Ik ga met Laura, Catherine, Bibi, Lynthe, Kathleen, Sophie Houben en Liesbeth Brullot gourmetten! Superveel zin in! :) En dan gaan de meesten van ons denk ik, ik sowieso, naar de scoutsfuif! Ohh ik kijk daar echt naar uit! Ma kga u zoooo hard missen! Kzal om 12 uur 3 kushandjes in de lucht werpen naar u :) Vang ze dan maar!

En ohja, ik en Laura gaan hoogstwaarschijnlijk opnieuw combi Werchter dit jaar :) Joepiedepoepie! Mijn portefeuille gaat wel pijn lijden maar so what! :p

Maar Cathérinetje, kga u laten! We horen ons nog hé! :) Msn, skype, fb,... maakt niet uit! :)
    Byeeee! Kmis u en khou van u!
    Liefsssss, Julie xx <3
  2. nadine:
    27 december 2010
    amaai "de wereld van sofie" in 't spaans !
    dan is je spaans al heel goed :)
  3. Laura:
    28 december 2010
    Eeeeeey chica!
    Superleuke en grappige blog :D Like always! Ik moest weer een paar keer lachen omdat ge sommige dingen zo droog zegt, zoals die geit met zn sik haha :D Uw kerst klinkt toch wel heel gezellig! En wat mij opvalt: ZOVEEL ETEN! :O Da zou een perfect kerstfeest zijn vr mij: eten en zon! :D Meer heb ik niet nodig om gelukkig te zijn :D Da eten klinkt echt superoverheerlijk, ik krijg er spontaan honger van! En leuke kerstcadeautjes, echt zo Cathérinecadeautjes hehe :D Mss dat ge één van dees nog wel een Belgisch pakje toegestuurd krijgt van mij en Julie ;) Wat zijn jullie nieuwjaarplannen? Ik zie net dat Julie de onze hierboven al vermeld heeft :P Ik heb er ook zin in maar ik ga u ook wel zeker en vast missen! Ma ik ga er aan denken om u te smsen om middernacht (het middernacht bij u dus 4u voor mij ofzo? :D) Nog heeeel veel plezier daar! Hoe is t eig met uw tintje? Al een beetje bruin? Ik verwacht eind juli een neger op de luchthaven te zien he :D Haha, adios Cathérine en tot heeeeel gauw!

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx <3

MISS YOU!!!!!!
  4. Annelou:
    28 december 2010
    Hi Babe!

inderdaad wel jammer dat je de eerste witte kerst in zo'n 40 jaar moet missen! Het was heel gezellig. Er ligt hier nu al van sinterklaas ondertussen bijna constant sneeuw. Wat tot veel klagen leidt van ambetanteriken, maar ik persoonlijk vind het wel gezellig. Ik ben in Leuven wel 1x heel hard op mn bakkes gegaan! Ik ga dus nooit meer met de fiets door de sneeuw! ;-) Kerstmis in de zon lijkt mee ook wel leuk! Da's ook eens een ervaring.. Maar je komt precies niet zo heeel veel in de zon, als je overdag vooral slaapt =D en pas om 17u buitenkomt. Je moet nog eens wat fotootjes uploaden, dan kunnen we eens zien of je al een mooi kleurtje hebt gekregen..
    Heb je speciale plannen in de zomervakantie? Ga je een tripje doen met afs of op vakantie met u gezin? Amai, 'tis daar echt wel het tegenovergestelde van hier! De eerste dagen van de "vakantie" lukte het bij echt nie met leren! motivatie was spoorloos, zeker met die klein jung die hier rondlopen en vakantie hebben.. Maar nu gaat het al wat beter. Ik moet me gewoon goed voorhouden waarvoor ik het allemaal doe.. geen herexamens bv. wnt ik heb veel plannen in de vakantie! Wanneer kom je eigenlijk juist terug? want we moeten ZEKER een tripje doen in de zomer met de girls! 'kheb echt al veel plannen voor de vakantie, maarja we zullen zien hoeveel er daarvan gaan uitkomen..
    De wereld van Sophie? Zo HERTOGEN!!! haha! veel succes.. :p
    Er komt hier volgend jaar trouwens ook een uitwisselingsstudent uit Australië, Vicki. Die komt met Rotary en komt de laatste 3 maanden bij ons verblijven. die komt nu in januari aan.. We moeten alleen nog uitmaken wie er juist zijn kamer moet opgeven.. Ik ga het in ieder geval niet zijn! :p
    Geniet maar van u vakantie! en denk af en toe ook eens aan ons, die zooooo hard zijn aant het afzien. Voor de komende 6!!! weken! ;)

En vergeet niet, wij missen je en houden van jou! :)
    xx
  5. Margot Sl:
    29 december 2010
    Ola Cathie pattatie !
    Ppff.. Door al u verhalen en foto's begin ik nu ook stiekem zin te krijgen om zo es een jaar (of paar maanden) weg te gaan naar een ander land ! =( ..
    Echt leuk om te horen (lezen) wat ge daar allemaal uitspookt =).. En zet er idd meer video's op(video's zijn altijd plezanter om te zien :p !)
    En how vies raar.. Kerstmis vieren daar in volle zon en warmte , zonder sneeuw ?! Echt raar.. en zeker omdat deze keer bij ons er gewoon niets anders was dan sneeuw :o haha :d ! Maja, voor alles een eerste keer eh ^^..
    Allz nog veel (grote) vakantie- plezier daar en have nog eeeeel veel fun ^^!

Dikke kus !
  6. Laureana:
    6 januari 2011
    Tipico que yo comente las pocas publicaciones que haces en tu blog :)perdon no puedo no hacerlo! (definitivamente es más fuerte que yo)
    ¿Pero sabes que? Al menos cuando te vayas vas a leer esto y recordar lo lindo que fue tu intercambio en Argentina (o eso espero)esa es la verdadera razón!:D Tambien me gusta que haya cosas escritas en español porque no puedo entender nada de lo que escribiste ni de lo que te escriben entonces generalmente mi comentarios no tienen demasiado sentido. Si el traductor no me traiciona creo que pusiste algo de que te hicimos cortar el césped por primera vez en Argentina y olvidaste lo de la pintura! (Son unas destrezas adquiridas en Argentina de las cuales me siento muy orgullosa) :D cuando vuelvas a Belgica vas a ser una chica realmente completa (sabes hacer pizzas, cortar el césped, pintar habitaciones,etc)de todos modos deberias haber aclarado que no te tenemos como sirvienta en la casa jajaja simplemente colaboras como cualquier otro miembro de la familia (considerando que somos extrictos de la limpieza)en fin me gusta que la comida te haya gustado y al fin una navidad con regalos! :D (perdon Belgica pero ¿Qué clase de navidad es esa sin regalos? Juro que no puedo comprender como una navidad puede ser sin regalos! :( (como tampoco comprendo que les parezca raro que sea verano!) Chicos navidad es siempre en verano! :D Pero bueno como los de AFS dicen: Ni mejor ni peor, solo distinto! creo que eso es lo más importante de todo :D
    Creo que tambien pusiste algo de que estoy re pesada con el intercambio (I knooow!)pero no puedo evitarlo :( vos sabes como soy..hasta que no consigo algo no paro, como el hecho de que vos estes 1 año en casa de intercambio (todo se logro con mucha perseverancia) Como todo en la vida :D
    Algo que no me resulto nada extraño del texto es tu fanatismo por la comida Argentina y ni hablar de la comida de navidad, y tu "pre-navidad" definitivamente ideas que solo a vos se te ocurren (Solo proviene de una mente gorda!):)
    Espero que no hayas puesto nada malo porque en cuanto sepa hablar perfectamente flamenco y pueda antender todo lo que escribiste, me tomo el primer vuelo a Genk y juro asesinarte friamente! jajajajaja :D
    Bueno asi va terminando mi largo texto y espero que estes disfrutando mucho de tu intercambio y de esta bella, bellisima familia que te ha tocado (HOW LUCKY R U) y no lo digo porque sea mi familia (En serio) sino porque realmente te queremos mucho y estamos muy contentos que tenerte con nosotros (se que pensas lo mismo de nosotros jajajaja) y obviamente no somos perfectos nosotros, tampoco vos ni nadie lo es pero queremos que este sea el mejor intercambio del mundoooooo! :D Aprovechalo lo más que puedas (y haceme un gran favoor quema ese libro de Argentina porque realemente lo odio demasiado! odio las generalidades de esos libros de mierda jajajaja)Yo por mi lado te doy todo lo que quisiera que me den a mi cuando me vaya tan lejos de mi casa porque tambien se trata de eso sentirte en casa aunque realmente estes a muchisimos kilometros de distancia de tu "verdadera casa" en definitiva no se trata de en donde esten tus pies sino que te den el amor suficiente para que te sientas siempre como en casa :D

(Argentinaaaaaaaa rocks)

Ik hou van je zus!
  7. Kinou Vaes:
    23 januari 2011
    Cathtjee!

Hhaha ik ben wel heel laat..
    Maar anyway
    Nog een super gelukkig nieuwjaar enjaa Vrolijk kertsfeest(
    mja da is nu wel al heel lang geleden eeh :p )

Ma da is zoo raar om te horen hoe gij daar in het verre Argentinie tijdens de zomervakantie kerstis en nieuwjaar viert! Ma hihi maar goed dat je het nog altijd zo fijn vind, is goed om te horen!
    Maar wel terug komen eeh!
    We hebben hier al vaak gezegd dat we de
    'we-gaan-iets-drinken-avondjes' echt wel missen..
    het was niet vaak, maar die moeten er blijkbaar echt wel zijn!!

Maar geniet gij maar van u zomer daar ( hier is het heeel wa anders =s echt kl* Belgisch weer.. Pff hate it! )

Mjaa Cathje.. Ik kan niet wachten tot je volgende verhalen!

Dikke kuss!!
    xx
  8. AGNES VANDENKERCKHOVE:
    28 februari 2011
    Dag Catherine,
    We vinden het altijd interessant om jouw blog te lezen. We hebben je kaartje met de foto's ontvangen en ik schrijf je vandaag terug. Proficiat dat je 'De wereld van Sofie' in het Spaans leest. Het is de beste manier om Spaans te leren denk ik : veel spreken en veel lezen. En als het even kan aan je omgeving vragen je te verbeteren als je grove fouten zegt. Ik ben heel blij dat je op je pootjes bent neergekomen en dat je al goed aangepast bent : zo een ervaring heb je vaak maar éénmaal in je leven : vergeet je dagboek niet hé! Heel stevige knuffel van ons beiden. Frank en Agnes.