El primer mes (de eerste maand)

19 september 2010 - General Roca, Argentinië

Hola chicos

Vandaag is het een maand geleden dat ik vertrokken ben uit België. Er zijn dus een heleboel dingen waarover ik kan vertellen.

Mijn spaans is natuurlijk al verbeterd maar het is nog altijd heel vermoeiend. Ik versta nog niet alles maar wel meer en meer. Ik kan ook al een conversatie voeren, over simpele dingen uiteraard. Veel woorden zijn gelijk in het nederlands, engels of frans.

Het verkeer is hier vreselijk. Er zijn geen verkeersborden, slechts op drukke plaatsen zijn er lichten, veiligheidsbermen zijn geïproviseerd met zand of een leiding, er zijn geen lijnen op de weg, sommige straten (waar ik woon onder andere) zijn niet gebetonneerd, ze pinken niet,... Ze rijden dus als gekken hier, er zijn ook heel weinig fietsen.

Het eten is heel lekker! Andere gerechten dan in België maar dezelfde ingrediënten. 's middags (om 1-2u) en 's avonds (om 21-22u) vlees met groenten (meestal zonder patatten of rijst ofzoiets). Als vergelijking; hier eet ik 3 stukken 'steak milanése' met 6 toastjes met ketchup en salade - in België eet ik 1 stuk vlees en 10 patatten met saus. Zondag soms de bekende Argentijnse bbq. Ze drinken hier ongeloofelijk veel thee of koffie. Als ontbijt eet ik 5 toastjes met kaas (soort philadelpia) met konfituur en water. En ik ben stiekem al 1à1.5 kilo bijgekomen.

In het weekend gaan de meeste jongeren op zaterdagavond uit, naar de disco. Ik heb de toestemming om 2 keer per maand naar de disco te gaan, samen met mijn zussen. Ik ben al 1 keer uitgegaan, de 2de week dat ik hier was. Het eerste weekend was ik nog niet echt aangepast aan het ritme en alles was heel vermoeiend, nieuwe omgeving, mensen, taal,... Normaal gaat men rond 12u naar iemand zijn thuis om in te drinken en rond 3-4u gaan ze naar de disco, tot 5-6u in de ochtend. De muziek is pop en heel veel spaanse muziek: reggeaton, cumbia,... Op die muziek dansen ze redelijk sletterig maar iedereen danst zo dus dan doe ik lekker mee.

Zaterdagnamiddag, na de siësta (van12.30 tot 4.30, dan zijn de winkels trouwens ook gesloten) gaan de jongeren hier meestal naar 'el canalito', een soort kanaaltje wat door heel de stad loopt. Daar drinken ze dan samen mate en spelen kaartspelletjes, praten, eten facturas...

Neuquen is een grotere stad op een klein uurtje rijden van General Roca. Heel groot om te winkelen, samen met mijn zussen en mijn mama zijn we het eerste weekend gaan winkelen in een shopping.

Ik ben ook al naar 'el Rio Negro' geweest met mijn familie, het tweede weekend. Een rivier tussen heuvels woestijn. In de zomer komt iedereen hier naartoe om te zwemmen en te verkoelen.

Vorig weekend ben ik vrijdagavond bij een meisje van mijn klas, samen met 2 andere meisjes, asado gaan eten en tot 3u in de ochtend hebben we samen, met heel haar familie, kaartspelletjes gespeeld. Zaterdag zijn we samen, met dezelfde meisjes, naar el canalito gegaan om terere (mate met fruitsap) te drinken. 's avonds ben ik met mijn ouders naar een concert gegaan, piano en viool, heel mooi. Zondagavond had ik een les tango, om te proberen. Het was leuk, de leraar zei ook dat ik het heel goed kon, maar dat was helaas met alleen echt oude mensen dus geen tango.

Gisterenavond hadden we thuis een feestje, met 4 vriendinnen van Laureana. Pizza maken, dansen, foto's trekken en drank-kaartjespelletjes spelen, heel leuk :p (van 23-5u)

Donderdag 16 september was de verjaardag van een vriendin (Roxanne) en ze had mij en Ailin uitgenodigd voor te blijven slapen die avond. Argentijnse ouders zijn heel bezorgd om hun kinderen en willen dus altijd weten waar, wanneer, wie, hoe,....Dus de avond ervoor zijn mijn ouders naar Roxanne haar thuis gegaan om te kijken hoe en wat. Het was in orde dus ik ben blijven slapen en de volgende dag zijn we samen naar school gegaan.

Met AFS in General Roca zijn we al 2 keer samengekomen. Woensdag 1 september was het de verjaardag van Gral Roca en Afs deed ook mee, dus we moesten allemaal meelopen in de file met de vlag van ons land. Vrijdag 3 september was de eerste echte bijeenkomst, als welkom. Pizza en empenadas en ik had een soort petit beurre met dulce de leche gemaakt met mijn mama, heerlijk!

Argentijnen in het algemeen zijn heel luidruchting omdat niemand naar elkaar luistert dus dan roepen ze maar door elkaar. Typisch Latino Amerika; ze zijn veel handtastelijker en geven als ze elkaar zien en door gaan een kus, ze zeggen ook altijd 'Hola! Como estas?'. Lui ook, vind ik, in de namiddag slapen en dan hengen en dan eten, zeker in het weekend.

Ik heb juist 'empenadas arabes' gemaakt met mijn mama, mmh. Het gaat me hier goed!

chau xxxxxxxxxxx

Cathérine

1. nadine:
    Hola Cathérine !
    Zeg die terere... zeulen ze dat daar ook mee in zo'n fles ? Allez ik bedoel een fles of bidon in zo'n gedecoreerd zakje :)
    groetjes
    nadine
  2. Julie:
    cathérinee!!
    Superfijn om te lezen dat het zo goed gaat!! :) En wow goed dat je al kan meeluisteren in het spaans enzo, echt sjiek! :) Binnenkort kunt ge da met Laura babbelen! :D Die heeft vandaag haar eerste schooldag in Brussel! Voor mij is pas volgende week maandag mijn eerste dag! Spannend! :D Deze woensdag tot vrijdag ga ik ook op een ontmoetingsdriedaagse, daar kan ik al mensen leren kennen die ook in Leuven farmacie gaan doen! :)
    Die gaan wel tot laat op stap precies hè! :) zijt ge nie stikkapot als ge achter de lesbanken zit? :D
    En wat zijn empenadas ook alweer? Da woord komt me vaag bekend voor! :D Ma kweet niemeer vanwaar :p
    Amuseer u daar maar héééél hard! Als ik alles zo lees (van jou en ook van de rest) heb ik soms wel spijt dat ik het ook niet heb gedaan! :) Maarja Leuven volgende week vind ik ook wel spannend en dan ga ik sowieso op Erasmus!! :)
    Vééééééél plezier!!!!!! :)
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    Julie <3
  3. peter Germain:
    20 september 2010
    vele groeten uit het mooi Zerkegem. Ward is vandaag één jaar geworden en we hebben zaterdag chocoladetaart gaan eten in Aartrijke. Ward en zijn ouders zijn vorig weekend naar Genk geweest. Hij spreekt zelfs al Limburgs. Met Jinte en Jotte is ook alles o.k. Jinte is reeds een flinke studente aan de Universiteit van Zerkegem. Ze vindt alles lekker in het restaurantje van Miranda(refter van de school) en vraagt steeds een dubbele portie. Nogmaals dank voor de mooie foto en we wachten reeds op de volgende reportage van je verblijf in het verre Argentië. Je peter en tante Greta
  4. IJJS:
    23 september 2010
    Hey Cathérine,

We zijn blij dat je je daar amuseert ! Blijkbaar ken je toch al heel wat andere meisjes - jammer dat die niet naar de tangoles gaan...
    Zoals je al weet, is Jinte helemaal bezeten van haar schooltje. Zaterdag is ze jarig, ik heb deze avond een grote pot fruitsla gemaakt om morgen uit te delen in haar klasje waar 'allemaal haar vriend is' ! Wat zijn we toch altijd bezig over eten in onze familie... kunnen we je nu al reserveren voor een paar dagen babysit volgende vakantie, dan kun je een paar van die lekkere Argentijnse receptjes komen demonsteren... in mooi Zerkegem !
    Amuseer je nog, en niet teveel verdikken... Steve is druk bezig een paar filmpjes van onze twee sloebers af te werken, we geven je een seintje als ze op de website staan, dan kun jij ook eens zien hoe zij gegroeid zijn (vooral in de lengte, minder in de breedte).

Groetjes,
    IJJS
  5. Laura:
    25 september 2010
    Cathérine!
    Uw verhalen klinken zo leuk! Ik ben stiekem wel een beetje jaloers want het lijkt me daar echt awesome! Ook echt cool dat ge uw Spaans de goede richting uitgaat, dan kunnen we binnenkort socialisen in het Spaans! Heb onlangs mn eerste les gehad, heel moeilijk maar ik vind het wel fijn! Het ging over het plaatsen van het accent, dat is echt het moeilijkste van de Spaanse grammatica! Ik heb 1 vbzin onthouden uit de les en dat is "Te gusta el té?", "Pásame la sal por favor" en "Maúlla como un gato" (dat betekent hij miauwt als een kat :p) Nja, je ziet, heb nog niet veel Spaans geleerd :p Het uitgaansleven is daar precies wel heavy shit he! Ben je niet moe? :p En idd, alle Latino's zijn lui, in Spanje houden ze ook altijd een siesta en in de namiddag gaan ze gwn hengen en eten enzo. Amuseer je er nog maar, het klinkt daar echt AWESOME! We missen je! <3
  6. Glenn:
    26 september 2010
    Aah kleine :P,

alweer ff geleden he :D. En hoe gaat het ermee?
    Ik lees dat ge al helemaal aangepast zijt aan de cultuur dus da zit al goed.
    Laat u ma goed gaan,maar met maten he.:D
    En hoe valt school daar mee, beste van de klas neem ik aan?
    Amuseer u nog en veel succes!? :D

Groetjes vanuit Genk en antwerpen
    xx
  7. Kinou Vaes:
    26 september 2010
    Cath'jee!
    Hoe fijn om te horen dat er alles goed gaat!
    Raar dat er al een maand om is, nie?
    Ma is nog veel raarder dat we je pas over 11 maanden terug zien! :(
    Kdenk dat hier in belgie stiekem iedereen NU AL aan het aftellen is..
    Maar fijn om te horen dat je je al hebt kunnen aanpassen, en dat je blijkbaar in de watte word gelegd bij je nieuwe familie.. maar wel terug komen eeh!! :o

Allé Cath'je..
    We volgen je verhalen hier thuis heel nauwkeurig op, dus tot de volgende!!

<33